نكات مهم و ساده براي سالم ماندن در دوران بازنشستگي

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

نكات مهم و ساده براي سالم ماندن در دوران بازنشستگي

۲۶ بازديد

ورود به دوران بازنشستگي با تغييرات زيادي همراه است و زندگي و سلامت برخي از افراد را به شدت به خطر مي‌اندازد. شايد به دليل همين تغييرات عظيم است كه بسياري از افراد بازنشسته به مرور زمان به پرستار سالمند نياز پيدا مي‌كنند و مراقبت از آنها كار پيچيده‌اي مي‌شود. در اين مقاله توضيح مي‌دهيم كه چطور مي‌توانيد تغييرات اين دوران را كنترل كنيد. فراموش نكنيد كه براي سالم ماندن در دوران بازنشستگي بايد قبل از تاثيرات آن بر روي زندگي فردي و اجتماعي‌تان وارد عمل شويد.

نكات مهم و ساده براي سالم ماندن در دوران بازنشستگي

 

روش‌هاي سالم ماندن در دوران بازنشستگي

زندگي در محيط مناسب

جايي كه زندگي مي‌كنيد تاثير زيادي روي سلامتي دارد. اگر مي‌خواهيد محيط زندگي‌تان هواي تميزي داشته باشد، حتما از شهرهاي بزرگ و صنعتي فاصله بگيريد و اطراف شهر را براي زندگي انتخاب كنيد. با زندگي در اين مناطق علاوه بر هواي پاك، مكان مناسبي نيز براي فعاليت بدني داريد و مي‌توانيد هر روز صبح ورزش كنيد.

استفاده از مواد غذايي سالم

به محض افزايش سن، به احتمال زياد با مشكلات مرتبط با تغذيه مانند كاهش وزن يا كمبود ويتامين‌هاي خاص مواجه خواهيد شد. بنابراين رعايت يك رژيم غذايي متعادل و پر از پروتئين، چربي و كربوهيدرات در دوران بازنشستگي از هر زمان ديگري اهميت بيشتري دارد. مصرف غذاهاي بسته‌بندي شده را كم كنيد. چرا كه اين غذاها نمك زيادي دارند و مي‌توانند فشار خون شما را بالا ببرند. بهترين رژيمي كه براي اين دوران وجود دارد رژيم غذايي به نام مديترانه‌اي است كه حاوي ميوه‌هاي تازه، سبزيجات ، غلات سبوس‌دار و روغن زيتون مي‌باشد.

خارج شدن از خانه

داشتن سبك زندگي فعال مي‌تواند به شما كمك كند زندگي شادتر و طولاني‌تري داشته باشيد و شانس ابتلاي‌تان به برخي از بيماري‌ها مانند زوال عقل و آلزايمر كمتر شود. بنابراين براي سالم ماندن در دوران بازنشستگي سعي كنيد دوستان جديد پيدا كنيد؛ با يك گروه سالمند به سفر برويد يا دوستان قديمي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي پيدا كرده و دوباره با آنها تماس بگيريد. اگر به سرگرمي خاصي مانند كتاب خواندن، بافندگي يا باغباني علاقه داريد، روي آن متمركز شده و حتي براي يادگيري بيشتر در كلاس‌هاي آموزشي شركت كنيد.

خود مراقبتي

براي سالم ماندن در دوران بازنشستگي انجام معاينات منظم پزشكي ضروري است. در اين معاينات پزشك با نظارت بر روي فشار خون و كلسترول مي‌تواند به شما در جلوگيري از ابتلا به حمله قلبي يا سكته مغزي كمك كند. براي محافظت از بدن در برابر آنفولانزا و ساير بيماري‌هاي واگيردار نيز بايد واكسن‌هاي سالانه را تزريق كنيد. براي زنان انجام دوره‌اي آزمايشات تشخيصي سرطان پستان و دهانه رحم ضروري است. براي مردان نيز بايد آزمايش سرطان پروستات به صورت دوره‌اي انجام شود.

ورزش

فعاليت بدني نه تنها سلامت بدن را تضمين مي‌كند بلكه به شما كمك مي‌كند تا با وجود افزايش سن بتوانيد مستقل باشيد و به پرستاري و نگهداري نياز نداشته باشيد. فعاليتي را كه دوست داريد انتخاب كنيد و به مدت طولاني آن را ادامه دهيد. ورزش‌هاي هوازي مانند پياده‌روي، شنا، يا حتي دويدن مي‌تواند انرژي بيشتري به شما بدهند و ذهن‌تان را هوشيار نگه دارند؛ تمرين با وزنه يا باندهاي كشي قدرت بدني را افزايش مي‌دهد و يوگا بدن را انعطاف‌پذير نگه مي‌دارد. اگر ورزشي كه انتخاب كرده‌ايد جديد است و تا كنون آن را انجام نداده‌ايد، حتما در مورد آن با پزشك مشورت كنيد.

تحريك ذهن

با افزايش سن، مغز شما هم دقيقاً مانند بدن به ورزش نياز دارد. بنابراين براي سالم ماندن در دوران بازنشستگي كتاب بخوانيد؛ پازل و جدول حل كنيد؛ ساز بخريد و در كلاس‌هاي موسيقي شركت كنيد يا حتي يك سرگرمي قديمي را انتخاب كنيد. شركت در كلاس‌هايي كه به آنها علاقه داريد نيز براي اين دوران بسيار مفيد است. استفاده از سمت خلاقانه مغز، از طريق انجام فعاليت‌هايي مانند نقاشي كردن و باغباني مي‌تواند به سلامت ذهن كمك كند. انجام فعاليت‌هاي خلاقانه و بازي‌هاي ذهني نيز حافظه و مهارت‌هاي حل مسئله را تقويت مي‌كند.
متخصصان معتقدند كه تنها با انجام اين چند راه‌حل ساده مي‌توانيد دوران بازنشستگي شاد و سرحالي داشته باشيد و از زندگي خود بيشتر لذت ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.