اهميت مصرف امگا 3 براي سالمندان

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

اهميت مصرف امگا 3 براي سالمندان

۱۵ بازديد

سالمندان به طور معمول به بيماري‌هاي مزمن، كاهش توان حركتي و مشكلات رواني دچار مي‌شوند. يك رژيم غذايي مناسب نقش مهمي در سلامت و طول عمر سالمندان دارد. مصرف امگا 3 براي سلامت عمومي سالمندان و جلوگيري از پيشرفت بيماري‌ها ضروري است. اسيدهاي چرب امگا 3 تمام عملكرد فيزيولوژيك بدن از جمله سيستم قلبي عروقي، عصبي، ايمني، بينايي، استخوان‌ها و پوست را تنظيم مي‌كنند. تحقيقات نشان داده است مصرف اسيدهاي چرب امگا 3 عملكرد حافظه و يادگيري در سالمنداني كه مبتلا به اختلالات شناختي هستند را بهبود مي‌بخشد.
اگر وظيفه نگهداري از سالمند در منزل را بر عهده داريد يا مي‌خواهيد نكات مراقبتي را به پرستار سالمند والدين خود گوشزد كنيد در اين مقاله همراه ما باشيد تا با مزاياي امگا 3 بيشتر آشنا شويد.

اهميت مصرف امگا 3 براي سالمندان

خواص امگا 3

اسيدهاي چرب امگا 3 در بدن انسان ساخته نمي‌شوند اما مصرف آنها براي تنظيم فعاليت‌هاي بدن لازم است. امگا 3 به تقويت سيستم ايمني ضعيف، اختلالات چشمي، كم‌توجهي، سلامت پوست، درمان بيماري‌هاي قلبي، افسردگي، ديابت، بهبود زخم، ورم مفاصل و… كمك مي‌كند.
اين ماده حياتي در انواع لوبيا، دانه‌هاي چيا، گردو، بذر كتان، سبزيجات، ماهي سالمون، ماهي ساردين، قزل‌آلا، شاه‌ماهي، ماهي تن، روغن ماهي، روغن سويا، روغن زيتون و روغن كانولا وجود دارد. در بسياري موارد نيز پزشك مكمل امگا 3 را براي افراد تجويز مي‌كند.

فوايد امگا 3 براي سالمندان

مصرف اسيدهاي چرب امگا 3 مزاياي بسياري براي بدن سالمندان دارد. محققان اعلام كرده‌اند امگا 3 با افزايش طول عمر افراد رابطه مستقيمي دارد. بيماران قلبي كه به مقدار زياد امگا 3 مصرف كرده‌اند عمر طولاني‌تري داشته‌اند.
استرس، اضطراب، خستگي ذهني، اختلالات عصبي و افسردگي از مشكلات شايع دوران سالمندي محسوب مي‌شود. افراد سالمند به دليل بيماري‌ها و ناتواني حركتي يا طرد شدن از سوي فرزندان دچار حس ياس و نااميدي مي‌شوند. مصرف امگا 3 به‌ويژه در زنان سالمند ميزان استرس و نگراني‌هاي آنها را كاهش مي‌دهد.
مكمل‌هاي امگا 3 تاثير بسيار مثبتي در درمان مشكلات روحي سالمندان افسرده دارند و علائم افسردگي را در سالمندان رفع مي‌كنند.
آرتروز يا ساييدگي غضروف مفصلي يكي ديگر از بيماري‌هاي رايج افراد سالمند است كه درمان ندارد اما با انجام توصيه‌هايي مي‌توان آن را تسكين بخشيد. امگا 3 موجود در روغن ماهي علائم و نشانه‌هاي آرتروز را كاهش مي‌دهد و از پيشروي بيماري جلوگيري مي‌كند. روغن ماهي تاثير آنژيم‌هايي را كه باعث از بين رفتن غضروف‌ها مي‌شود كاهش مي‌دهد در نتيجه با مصرف آن مي‌توان مصرف داروهاي ضدالتهاب مفاصل را كم كرد. با مصرف امگا 3 در سنين پايين‌تر حتي مي‌توان از بروز آرتروز جلوگيري كرد.
آلزايمر و فراموشي نيز از مشكلات عمده سالمندان به شمار مي‌آيد. با ايجاد پلاك‌هايي در مغز كه ناشي از تجمع غيرطبيعي پروتئين بتا آميلوئيد است، سالمند مبتلا به بيماري آلزايمر مي‌شود. اين پلاك‌ها خاصيت سمي دارند و به سلول‌هاي مغز آسيب مي‌رسانند و در نهايت منجر به بيماري آلزايمر مي‌شوند.
پژوهش‌ها نشان مي‌دهد روغن ماهي و اسيدهاي چرب امگا 3 از ساخت اين پروتئين‌ها در سلول‌هاي مغز جلوگيري مي‌كند. همچنين امگا 3 حافظه را تقويت كرده و در درمان بيماري آلزايمر بسيار موثر عمل مي‌كند.
سالمندان مبتلا به ديابت بيشتر از ساير سالمندان در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي هستند. پزشكان معتقدند روغن ماهي سطح تري گليسيريد خون را در بيماران مبتلا به ديابت كاهش داده و ديابت آنها را كنترل مي‌كند.
انحطاط ماكولا بيماري چشمي است كه از دلايل اصلي نابينا شدن افراد در سن بالاي 60 سال محسوب مي‌شود. در اين بيماري كه با افزايش سن احتمال آن افزايش مي‌يابد ديد مركزي فرد كه براي كارهاي دقيق از جمله خواندن و رانندگي لازم است از بين مي‌رود.
بر اساس تحقيقات انجام‌شده اسيدهاي چرب امگا 3 در مراقبت از چشم و جلوگيري از مبتلا شدن به بيماري انحطاط ماكولا تاثير بسيار خوبي دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.