مراقبت از سالمندان در سفر

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

مراقبت از سالمندان در سفر

۳۸ بازديد

اغلب سالمندان به دليل بيماري‌، استفاده از داروها و ناتواني‌هاي حركتي در دوران سالمندي به افسردگي دچار مي‌شوند. هم‌صحبتي با افراد يا پرستار سالمند ، معاشرت با اعضاي خانواده و دوستان، ورزش سبك، گردش در طبيعت و سفر مي‌تواند روحيه سالمند را بهبود بخشد و به او انگيزه زندگي بدهد. سفر كردن براي سالمندان بسيار دلپذير است اما مراقبت از سالمندان در سفر موضوعي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

مراقبت از سالمندان در سفر

برنامه‌ريزي قبل از سفر

اولين اقدام مهم براي سفر سالمندان، برنامه‌ريزي براي سفر و رزرو كردن بليت وسايل نقليه و مكان اقامت است. ابتدا تقويم را بررسي كنيد و مطمئن شويد عزيزان سالمند شما در تاريخ انتخاب‌شده وقت ويزيت پزشك يا كار درماني نداشته باشند. همچنين بهتر است از سفر با سالمندان در زمان‌هاي خاص كه ميزان سفرها بيشتر است خودداري كنيد. شلوغي بيش از حد شما را در تهيه مكان اقامت و رفت‌وآمد راحت در مقصد سفر دچار مشكل مي‌كند.
اگر قصد داريد با والدين سالمند خود از طريق هوايي سفر كنيد، صندلي‌هايي كه در هواپيما براي افراد كم‌توان يا ناتوان در نظر گرفته شده را رزرو كنيد. صندلي چرخدار رايگان را نيز مي‌توانيد براي جابه‌جايي در فرودگاه مقصد رزرو كنيد. معمولا كاركناني در فرودگاه حضور دارند كه به افراد سالمند كمك مي‌كنند. حتي مي‌توانيد غذايي را كه در طول سفر ارائه مي‌شود به صورت رژيمي درخواست كنيد.
حتما به ياد داشته باشيد سالمندان همراهتان قبل از پرواز از سرويس بهداشتي فرودگاه كه مخصوص افراد مسن است استفاده كنند تا مجبور نباشند در حين پرواز از دستشويي كوچك داخل هواپيما استفاده كنند.
براي مراقبت از سالمندان در سفر تحرك و فعاليت بدني را فراموش نكنيد. بهتر است به عزيزان سالمند همراهتان توصيه كنيد همانطور در حالت نشسته، پاهاي خود را تكان دهند و قبل از فرود چند دقيقه در داخل هواپيما قدم بزنند تا از لخته‌شدن خون در پاها جلوگيري كند.
بعضي پزشكان توصيه مي‌كنند سالمند پيش از سفر از جوراب‌هاي مخصوص واريس تا بالاي زانو استفاده كند تا دچار ناراحتي در پاها نشود. پوشيدن كفش طبي و مناسب نيز كمك مي‌كند سالمند در اثر راه رفتن طولاني كمتر دچار خستگي يا پادرد شود.

در دسترس بودن داروهاي سالمندان

اگر سالمند مبتلا به بيماري خاصي است توصيه مي‌شود پيش از سفر توسط پزشك متخصص ويزيت شود تا شرايط كلي بدن او بررسي شود. ممكن است نياز به تزريق واكسن يا استفاده از داروي خاصي باشد كه سالمند در طول سفر دچار مشكل نشود.
پيش از سفر حتما داروهاي روزانه والدين سالمند خود را در ساك دستي قرار دهيد تا در طول سفر هم در دسترس باشد. بهتر است داروها و مواد بهداشتي ضروري مانند مسكن، ضدتهوع، ضداسيد معده، باند، چسب زخم، كرم ضدآفتاب، اسپري حشره‌كش و… را نيز به همراه داشته باشيد.
اغلب سالمندان در سفر به دليل سرگرمي و تغيير روال عادي زندگي مصرف داروهايشان را فراموش مي‌كنند. اما ممكن است اين فراموشي يا بي‌توجهي باعث شود حالت اورژانسي پيش آيد و اوقات خوش سفر را برهم زند. بنابراين به عنوان همراه سالمند مصرف داروها را به او يادآوري كنيد. براي اين كار مي‌توانيد آلارم گوشي همراه خود را براي ساعت مصرف دارو  تنظيم كنيد تا استفاده از دارو را به شما يادآوري كند.

تغذيه سالمندان در سفر

استفاده از غذاهاي آماده، ساندويچ‌ها، سالادها و… در طول سفر ممكن است براي سيستم گوارش حساس سالمندان مشكل ايجاد كند. بهتر است در طول سفر در خوردن سبزيجات خام و ميوه‌ها به‌ويژه وقتي از شست‌وشوي مناسب آنها مطمئن نيستيد افراط نكنيد.
سالمندان بايد در طول سفر به مقدار كافي آب بنوشند. اگر از سلامت آب لوله‌كشي مطمئن نيستيد آب معدني خريداري كنيد و آن را هميشه همراه خود داشته باشيد. همچنين از قالب‌هاي يخ‌ آماده استفاده نكنيد زيرا ممكن است آلوده به ميكروب باشد.
در سفر با سالمندان اولويت خود را لذت بردن آنها از سفر قرار دهيد. آنها توانايي انجام سريع كارها را ندارند، بنابراين صبور باشيد و حوصله بيشتري در رفتار با آنها به خرج دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.