راهكارهايي براي تربيت كودك مهربان

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

راهكارهايي براي تربيت كودك مهربان

۱۲ بازديد

همه پدر و مادرها دوست دارند فرزند مهرباني داشته باشند. تربيت كودك مهربان با كمك روش‌هاي تربيتي امكان‌پذير است فقط نياز به كمي حوصله و دقت دارد. بايد كودكان را به مهرباني كردن تشويق كرد تا از همان دوران كودكي افرادي مهربان و پرتوجه بار بيايند.
اگر نگهداري از كودك در منزل به عهده شماست درباره مهرباني با او صحبت كنيد. مهرباني يعني توجه به ديگران. آدم‌هاي مهربان بدون انتظار از كسي با همه مهربان هستند. به كودكتان بگوييد كه هميشه و با همه مهربان باشد.

راهكارهايي براي تربيت كودك

 

الگوي مهرباني باشيد

شما به عنوان پدر و مادر اولين آموزگار فرزند خود هستيد. اگر مي‌خواهيد فرزند مهرباني داشته باشيد لازم است خودتان به عنوان والدين مهربان باشيد و به صورت آگانه مهرباني خود را به ديگران نشان دهيد.
در طول روز اتفاقات زيادي پيش مي‌آيد. از فرصت استفاده كنيد و به ديگران محبت كنيد. براي مثال هنگام خريد اگر سالمندي نياز به كمك داشت به او كمك كنيد. پس از آن حتما به فرزندتان بگوييد كه چه احساس خوبي داريد. وقتي كودكتان ببيند كه شما در طول روز با ديگران مهربان هستيد شما را الگوي رفتاري خود قرار مي‌دهد و به مهرباني كردن روي مي‌آورد.
مهم اين است كه در حضور كودك به صورت آگاهانه با ديگران مهربان باشيد و كلمات را با درايت انتخاب كنيد زيرا كودك تمام حرف‌هاي شما را به خاطر مي‌سپارد.

كودك را به خاطر رفتارهاي خاص تشويق كنيد

براي تربيت كودك مهربان مدام تشويق كردن كودك اصلا نتيجه خوبي در تربيت او نخواهد داشت همان‌طور كه تشويق كم اثرات بدي بر او خواهد گذاشت. كودك را بايد پس از انجام رفتار خاصي تشويق كرد تا او احساس موفقيت بكند.
وقتي كودك به دوستش مهرباني مي‌كند و اسباب‌بازي‌اش را در اختيار او قرار مي‌دهد او را تشويق كنيد. بگذاريد كودكتان بفهمد كه به رفتار او توجه مي‌كنيد و از مهربان بودن او خوشحال هستيد.

اشتباهات خود را بپذيريد

بحث و اختلاف نظر بين والدين امري طبيعي است اما رفتاري كه در پايان بحث و گفت‌وگو انجام مي‌دهيد تاثير بسياري بر رفتار كودك دارد. اگر شما مقصر هستيد حتما از همسرتان عذرخواهي كنيد. اين رفتار باعث مي‌شود كودكتان نيز اشتباه خود را بپذيرد و حس فروتني در او تقويت شود.
H2: مهرباني قهرمانان را به كودك يادآوري كنيد
كودكان تحت تاثير فيلم‌ها و بازي‌هاي رايانه‌اي قهرماناني دارند. اين قهرمان‌ها براي كودكان الگو هستند و تاثير زيادي بر رفتار آنها مي‌گذارند. شما مي‌توانيد افراد مهربان را به كودكتان معرفي كنيد تا او را الگوي خود قرار دهد. به كودكتان بگوييد قهرمان مهربان بيشتر نزد همه محبوب است و او را به رفتار مهربانانه تشويق كنيد.

كارهاي خيريه انجام دهيد

سازمان‌ها و موسسات زياد خيريه وجود دارند كه شما مي‌توانيد به همراه فرزندتان به آنجا مراجعه كرده و به صورت داوطلبانه كار خير انجام دهيد. براي مثال براي آغاز سال تحصيلي يا سال نو مي‌توانيد با همراهي كودكتان لباس، كيف و لوازم‌التحرير تهيه كنيد و در جشن نيكوكاري شركت كنيد.
اگر براي گردش به دامان طبيعت رفته‌ايد مي‌توانيد در پايان روز با كمك فرزندتان محيط اطراف را در جهت حفظ محيط زيست تميز كنيد و نايلون‌ها را جمع‌آوري كنيد. اين كارها تجربه‌هاي مفيدي براي كودك شماست تا احساس مسئوليت را در او ايجاد و تقويت كند.

مثبت‌انديشي را تقويت كنيد

مثبت‌انديشي شما تاثير زيادي روي فرزندتان خواهد داشت. از چيزهاي كوچك زندگي لذت ببريد و اين كار را به كودكتان نيز يادآوري كنيد. در طول روز مثبت‌نگري را در موقعيت‌هاي مختلف به كار ببريد تا كودكتان آن را از شما بياموزد و قدردان داشته‌هايش باشد.

به حيوانات رسيدگي كنيد

رسيدگي به حيوانات و دادن غذا به آنها مهرباني و احساس مسئوليت را در كودكان افزايش مي‌دهد. اگر در منزل حيوان خانگي داريد در رسيدگي كردن و غذا دادن به آن كودك خود را سهيم كنيد تا كم كم مسئوليت‌پذيري را ياد بگيرد. براي پرندگان در باغچه منزل يا لبه پنجره دانه بريزيد تا فرزند شما مهرباني را از شما بياموزد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.