دل درد نوزاد چه دلايلي دارد؟

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

دل درد نوزاد چه دلايلي دارد؟

۱۷ بازديد

دل درد نوزاد يكي از دردهاي رايجي است كه والدين را نگران و درمانده مي‌كند. سيستم گوارشي كودك نياز به زمان براي رشد و كامل شدن دارد بنابراين مشكلاتي نظير نفخ، رفلاكس، يبوست، استفراغ و اسهال باعث ناراحتي و دل درد در او مي‌شود. در اين مقاله به دلايل دل درد در نوزادان مي‌پردازيم.
اگر خودتان نگهداري كودك در منزل را بر عهده داريد يا پرستار كودك وظيفه رسيدگي به دلبندتان را دارد آشنايي با دلايل دل درد نوزاد به شما كمك مي‌كند بهتر بتوانيد علت درد را شناسايي و براي آرام كردن كودكتان اقدام كنيد.

دل درد نوزاد

دل درد به دليل نفخ

دستگاه گوارش نوزاد هنوز تكامل پيدا نكرده است و گاز در معده به دليل باكتري‌هاي موجود در سيستم گوارشي، گريه نوزاد، شير خوردن و ورود هواي اضافي ايجاد مي‌شود. با ورود گاز در روده‌هاي نوزاد شكم او معمولا كمي متورم مي‌شود و نوزاد شروع به نق زدن و گريه مي‌كند. گريه كردن نيز باعث ورود هواي بيشتر به روده‌هايش شده و درد را تشديد مي‌كند. اين دردها معمولا در ماه دوم زندگي نوزاد به اوج خود مي‌رسد اما كاملا طبيعي است و جاي نگراني ندارد.
براي برطرف كردن نفخ نوزاد بايد نوزاد را خوابانده و پاهايش را به آرامي مانند دوچرخه زدن حركت دهيد. البته اين كار را به آرامي انجام دهيد. اگر اين كار اثري نداشت از قطره سايميتيكون استفاده كنيد. اين قطره كاملا بي‌ضرر است و دل درد نوزادان را برطرف مي‌كند.

دل درد به دليل رفلاكس معده

رفلاكس معده به شكل بيرون ريختن آب دهان كودك خود را نشان مي‌دهد. بيشتر نوزادان به دليل عدم تكامل دستگاه گوارش دچار رفلاكس معده مي‌شوند. معمولا نوزاد شير را سريع و به مقدار زياد مي‌خورد. شير قبل از هضم كامل به دليل ضعف معده و مري به راحتي در دستگاه گوارش بالا مي‌آيد.
براي جلوگيري از ايجاد رفلاكس در نوزاد بهتر است هنگام شير دادن به نوزاد كمي وقفه ايجاد كنيد تا آروغ بزند و غذا فرصت براي هضم شدن داشته باشد. با اين كار باد اضافي وارد روده نوزاد نمي‌شود و در نتيجه دل درد نمي‌گيرد.
پس از اينكه نوزاد از خوردن شير سير شد حتما بايد آروغش را بزند. بدن كودك را در وضعيتي قرار دهيد كه بتواند راحت آروغ بزند. با ماليدن پشت كودك يا خواباندن آن به پهلو و ماساژ پهلوي ديگر كودك به او كمك مي‌كنيد راحت‌تر آروغ بزند. البته اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه به مدت بيست دقيقه پس از شير خوردن كودك را نخوابانيد و در حالت ايستاده نگه داريد تا غذايش هضم شود.
اگر رفلاكس در نوزاد شديد باشد معمولا به شدت گريه مي‌كند. سرفه كردن، تنفس مشكل، استفراغ و… نيز در اين نوزادان به وجود مي‌آيد. در اين موارد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

دل درد به دليل يبوست

يبوست در نوزادان معمولا به دليل تغيير غذا اتفاق مي‌افتد. اگر شير خشك جايگزين شير مادر شود و يا برعكس و يا غذاي جامد به تغذيه كودك اضافه شود كودك دچار يبوست مي‌شود. اگر نوزاد در حين مدفوع به خود فشار مي‌آورد و رنگ مدفوعش تيره است يبوست دارد.
معمولا براي درمان يبوست نوزاد با توجه به سن او آب سيب يا آب گلابي تاثير بسيار خوبي دارد. در بعضي مواقع نيز پزشك شياف گليسيرين تجويز مي‌كند. اين شياف با چرب كردن مجراي خروج مدفوع باعث مي‌شود دفع راحت‌تر صورت بگيرد.

دل درد به دليل اسهال

نوزاد به دليل قرار گرفتن در معرض ويروس دچار اسهال مي‌شود. اين ويروس ممكن است از كودك ديگري به او منتقل شده باشد يا از طريق غذاي آلوده وارد بدنش شود. براي درمان اسهال، اگر كودكتان سني دارد كه مي‌تواند به جز شير، مواد غذايي ديگر بخورد موز، پوره سيب، نان تست و برنج بسيار مفيد است.
اسهال در كودكان در صورت ادامه داشتن بسيار خطرناك است و بدن كودك را دچار كم‌آبي مي‌كند. در اين موارد حتما بايد به پزشك مراجعه كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.