هنگام حمام كردن سالمندان چه نكاتي را بايد در نظر گرفت

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

هنگام حمام كردن سالمندان چه نكاتي را بايد در نظر گرفت

۱۲ بازديد

حمام كردن سالمندان يكي از وظايف معمول پرستار سالمند در منزل است. در واقع به‌طور معمول سالمنداني نيازمند پرستار هستند كه در انجام امور ساده و روزمره از جمله حمام كردن، ناتوان باشند. حمام كردن به عنوان يكي از مراقبت‌هاي بهداشتي، موضوع بسيار پر اهميتي است؛ و علاوه بر مسئله بهداشت، بر سلامت روحي و رواني فرد نيز به شدت موثر است. در اين نوشته مي‌خواهيم نكاتي را درباره روش حمام كردن سالمندان با شما در ميان بگذاريم.

 

اين كار را به يك پرستار مسلط بسپاريد

در درجه اول پيشنهاد مي‌كنيم براي اين كار ، از يك پرستار مسلط و آشنا به اين امور بهره ببريد. فراموش نكنيد كه حمام كردن يك انسان بزرگسال و البته داراي ناتواني جزئي يا كلي، با يك كودك خردسال بسيار متفاوت است. وزن بالا، ناتواني‌هاي حركتي احتمالي و… همگي از مواردي است كه مي‌تواند در اين شرايط موثر باشد.
نكته ديگر در اين زمينه اين است كه اگر سالمند شما داراي چنين ناتواني‌هايي است؛ بهتر است هنگام انتخاب پرستار، موضوع را با او در ميان گذاشته و توانايي‌هاي فني و فيزيكي او را براي انجام اين وظيفه در نظر داشته باشيد.

حمام كردن سالمند

شرايط محيطي حمام را آماده كنيد

اگر در خانه ملكي خود مستقر هستيد و اطمينان داريد كه سالمند شما تا سال‌ها در آن محل زندگي خواهد كرد؛ تا جاي ممكن شرايط محيطي حمام را براي او بهبود دهيد. در اين زمينه توصيه‌هاي بسياري وجود دارد؛ اما بعضي از آنها مهم‌تر هستند.
در اولين مرحله دسترسي به حمام را مناسب كنيد. اگر حمام داخل اتاق سالمند قرار داشته باشد؛ اوضاع خيلي بهتر و ساده‌تر خواهد شد. همچنين اين كار باعث مي‌شود سالمند راحت‌تر وارد حمام شده و راحت‌تر و بدون نگراني از شرايط محيطي مثل سرما و… از آن خارج شود.
مسائل ديگر به فضاي داخل حمام مرتبط است. تا جاي ممكن سعي كنيد كف حمام ارتفاع بالاتري از كف اتاق نداشته باشد. اين كار نيز براي دسترسي بهتر سالمند و حمل ساده‌تر او بهتر است. وجود يك صندلي محكم و اطمينان بخش در حمام، نكته ديگري است كه بايد براي حمام كردن سالمند در نظر بگيريد.
در نهايت پيش از بردن سالمند به داخل حمام، محيط حمام را گرم كرده و مناسب حمام كردن نماييد.

به نيازهاي اساسي سالمند توجه كنيد

سالمندان معمولا توانايي دقايق طولاني حضور در حمام را ندارند. بنابراين بكوشيد بهترين كار را در كوتاه‌ترين زمان ممكن براي آنها انجام دهيد. بعضي از كارها مثل ناخن گرفتن و اصلاح صورت را مي‌توان در محيط خانه نيز انجام داد؛ و تنها براي شستشوي بدن، سالمند را وارد حمام كرد.
همچنين توجه كنيد كه سالمند شما چه حساسيت‌هايي دارد. به عنوان مثال دماي آب را ابتدا با تشخيص خود و سپس با تاييد سالمند تنظيم كنيد. استفاده از شوينده‌هاي مايع مثل بدن شوي‌ها نيز در راحت‌تر و بهتر شدن نتيجه نهايي شستشو موثر است.
در نهايت شايد بهتر باشد، از شامپو بچه براي حمام كردن سالمند استفاده كنيد؛ تا نگران سوزش چشم او در صورت باز كردن چشمانش، نباشيد.

موارد بعد از حمام را فراموش نكنيد

پيش از بردن سالمند به داخل حمام، يكي از مقدمات مهم آماده كردن لباس‌ها و وسايل خشك كردن او است. اين كار كمك مي‌كند پس از حمام كردن مجبور به ترك سالمند در وضعيت نامناسب نباشيد. حوله مناسب، لباس‌هاي زير و رو و وسايل خشك كننده، مثل سشوار و در نهايت لوسيون‌ها و… مورد استفاده، از جمله اين موارد است.
در نهايت توصيه مي‌كنيم سالمندان را در زماني كه نه گرسنه هستند؛ و نه به تازگي غذا خورده‌اند به حمام ببريد. همچنين اگر در حمام خود وان داريد؛ اجازه دهيد كه او براي خودش دقايق طولاني را در يك وان آب گرم استراحت كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.