مشكلات مصرف دارو در سالمندان

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

مشكلات مصرف دارو در سالمندان

۱۵ بازديد

با بالارفتن سن، ترك كردن بعضي عادات كار آساني نيست. حتي ممكن است برخي رفتارهاي ديگر نيز به اين عادات اضافه شوند. حتما به اين مشكل برخورده‌ايد كه سالمند شما از خوردن دارو اجتناب كند و يا حتي مصرف داروي خود را فراموش كند.
سالمندان به دليل كهولت سن، دچار فراموشي و حواس پرتي مي‌شوند. دارو يكي از مسائل مهمي است كه سالمندان با آن روبرو هستند. بدن در سنين كهنسالي ويتامين كمتري جذب مي‌كند. به همين دليل بسياري از سالمندان را ديده‌ايم كه قرص كلسيم مصرف مي‌كنند.
نكته‌اي كه لازم است به آن توجه كنيد اين است كه براي نگهداري از سالمند در منزل ، همواره او را براي ابراز ناراحتي خود تشويق كنيد. خيلي از آن‌ها ترس استفاده از داروهاي جديد را دارند به همين دليل ناراحتي خود را پنهان مي‌كنند.
همه عوامل را به پيري و كهولت سن ربط ندهيد. درست است كه سالمند به مراقبت بيشتري نياز دارد اما اين موضوع نبايد ملكه ذهن آن‌ها شود. به خصوص در بانوان سالمند، كه اين موضوع ممكن است نتيجه افسردگي در آن‌ها ايجاد كند.

 مصرف دارو در سالمندان

 

آشنايي سالمند با نحوه مصرف دارو

اگر حجمي از قرص و شربت را به سالمند نشان دهيد مطمئنا حس اعتماد از مصرف دارو را از دست مي‌دهد. اما اگر براي او دليل مصرف دارو در سالمند را توضيح دهيد، قبول كردن اين موضوع برايشان آسان‌‌تر است. يك نكته: به سالمند توضيح دهيد داروي خود را شبانه و در تاريكي مصرف نكند اين كار ممكن است باعث اشتباه او شود و با اين نتيجه روبرو شويد كه يك دارو تا مدت‌ها مصرف نشده و به اشتباه يك داروي ديگر با دوز بالاتر مصرف شده. راه حل ساده اين موضوع قرار دادن يك چراغ قوه كوچك در جعبه داروهاست.

توضيح نحوه مصرف دارو در سالمند به پرستار

اگر براي سالمند خود پرستار داريد، بايد نحوه مصرف دارو را به آن توضيح دهيد. در زماني‌كه خودتان به سالمندتان دسترسي نداريد، اين وظيفه پرستار سالمند است كه حواسش به ساعت و ميزان مصرف داروي سالمند باشد. همچنين با توضيح دادن خيالتان از بابت اشتباه كردن در مصرف دارو توسط فرد ديگر از بين مي‌رود.
در صورتي كه تعداد داروها زياد باشد، ممكن است حتي خود شما هم به اشتباه بي‌افتيد. براي همين منظور از برچسب‌هايي كه نحوه مصرف دارو روي آن نوشته شده استفاده كنيد. اين برچسب‌ها را روي جعبه قرص‌ها بچسبانيد. همچنين در داروخانه‌ها جعبه‌هايي به اسم جعبه يادآور قرص وجود دارد. بعضي از اين جعبه‌ها اين امكان را به شما مي‌دهند كه براي يك هفته، قرص‌ها را به ازاي هر روز هفته تقسيم بندي كنيد.

مصرف دارو در سالمند به صورت خودسرانه

بنا بر تشخيص اشتباه و مصرف خودسرانه دارو ممكن است صدمات جدي به جسم سالمند بزنيد. بدن سالمند ضعيف‌تر از ديگر گوه‌هاي سني است. هميشه به گفته پزشك اعتماد كنيد. پزشك بر اساس تجربه نوع دارو را تجويز مي‌كند.
برخي اوقات به سبب نداشتن آگاهي، سالمند داروهاي زيادي را مصرف مي‌كند و همچنين از تداخل داروها بي خبر است. همين امر خود باعث بروز ديگر بيماري‌ها مي‌شود. به همين دليل اگر سالمند خود را نزد پزشك متخصص قلب مي‌بريد، لازم است ديگر داروهاي مصرفي‌اش را به همراه داشته باشيد. پزشك با توجه به داروهايي كه سالمند مصرف مي‌كند، داروهاي ديگر را تجويز مي‌كند.
با مصرف دارو بدن سالمند نياز به مواد معدني و ويتامين‌ها پيدا مي‌كند. شايد نياز باشد برخي عادات غذايي ترك شود و برنامه غذايي جديدي تعريف شود. براي اين منظور لازم است با دكتر متخصص تغذيه مشورت كنيد. مصرف سبزيجات را در برنامه غذايي بالا ببريد. طبخ غذاهاي دريايي و مصرف آن به صورت بخارپز بيشتر توجه كنيد.
با رعايت همه اين نكات شايد سالمند نياز به مكمل غذايي داشته باشد. با پزشك او مشورت كنيد. چرا كه سالمندان بعد از سن 50 سالگي در جذب ويتامين دچار مشكل مي‌شوند. كمبود كلسيم يكي از مهم‌ترين عامل‌هايي‌ست كه بايد به‌خاطر آن قرص ويتامين مصرف كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.