علت كم اشتهايي كودك و روش‌هاي درمان

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

علت كم اشتهايي كودك و روش‌هاي درمان

۹ بازديد

پرستار كودك

بي‌ميلي و كم اشتهايي كودك مي‌تواند علل‌هاي گوناگوني داشته باشد. ابتدا بايد كودك را از لحاظ بعد رواني آماده كنيد. چگونه؟ با كودك خود صحبت كنيد و از او غذاهاي باب ميلش را بپرسيد. ممكن است وجود يك ماده غذايي باعث بي‌ميلي او شده باشد. يك برنامه غذايي متنوع تدارك ببينيد و واكنش كودك را در طعم‌هاي جديد شاهد باشيد.
گاهي اوقات كودكان از سر لجبازي اين كه وسيله بازي جديدي براي او تهيه نكرده‌ايد اقدام به چنين كاري مي‌كند؛ نگران نباشيد براي او توضيح دهيد كه با اين كار به بدن خود ضربه مي‌زند و حتي با داشتن اسباب بازي جديد حس خوب از غذا خوردن را تجربه نمي‌كند. همچنين مي‌توانيد آن وسيله بازي را به عنوان جايزه در نظر بگيريد و او را تشويق به خوردن وعده غذايي كامل كنيد.
همان‌طور كه گفتيم كودك را از لحاظ رواني بررسي كنيد. كودكان تمامي احساس‌هاي شما را متوجه مي‌شوند. يك بحث خانوادگي مي‌تواند تاثير مستقيم بر روحيه كودك شما بگذارد. فضاي خانه را آرام كنيد و كودك را از انرژي‌هاي منفي دور كنيد. با او زياد صحبت كنيد و برايش توضيح دهيد كه همه چيز مرتب است. به او اطمينان دهيد كه براي هر مشكلي يك راه حل وجود دارد.
اما گاهي اوقات وجود برخي بيماري‌ها در كودك باعث بي‌اشتهايي‌اش مي‌شود. از كودك بپرسيد آيا قسمت شكم يا دهان احساس ناراحتي دارد؟ اگر چنين بود او را پيش پزشك اطفال ببريد. اما نگران نباشيد چون بهبود جسماني كودكان بسيار سريع اتفاق مي‌افتد.
در هر صورت اين نكته را در نظر بگيريد كه كودك را تحت هيچ شرايطي مجبور به خوردن غذا با تهديد يا تنش نكنيد؛ اين كار نتيجه كاملا معكوس در پي خواهد داشت.

 

اگر براي نگهداري از كودك در منزل با يك پرستار كودك همكاري داريد بايد از او بخواهيد كه در تغذيه كودك كاملا دقت داشته باشد. همچنين استفاده درست از مواد غذايي  و توجه به عادات غذايي خانواده در كنار اصول بهداشتي و پزشكي يكي از مهمترين وظايف پرستار كودك شما مي باشد.

تمامي علل‌هاي ذكر شده را دنبال كنيد و اگر راه حل مناسبي پيدا نكرديد با پزشك كودك مشورت كنيد.

روش‌هاي خانگي درمان كم اشتهايي كودك

از جادوي ليمو ترش غافل نشويد. اين ميوه ترش‌مزه مي‌تواند تاثير مثبتي در كم اشتهايي كودك شما داشته باشد. علاوه بر اين ليمو ترش داراي ويتامين سي و تقويت سيستم ايمني بدن كودك مي‌شود.

به كودك خود آداب غذا خوردن آموزش دهيد.

غذا خوردن مي‌تواند يكي از تفريح‌هاي دنيا باشد. يك تفريح خوشمزه! كودك بايد متوجه شود وعده‌هاي غذايي به قدري مهم است كه براي آن آداب قبل و بعد از صرف غذا را انجام دهد. از اهميت شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا برايش بگوييد.

نظم‌دهي به ساعت‌هاي سرو غذايي

ساعات وعده‌هاي غذايي را طوري تنظيم كنيد كه كودك در آن زمان احساس گرسنگي كند. حداقل يك ساعت پيش از صرف غذا از دادن تنقلات به كودك خودداري كنيد؛ اما مي‌توانيد از ميوه‌ها كمك بگيريد. در واقع ميوه‌ها نقش مهمي در بهبود اشتهاي كودك شما خواهند داشت. اين يك قرار دسته جمعي خانوادگي است. يك قرار شاد و خوشمزه؛ كودك خود را براي سر ميز آمدن ذوق زده كنيد. هنگام سرو غذا گفتگوهاي كودكانه و شاد داشته باشيد.

شركت دادن كودكان در آشپزي

يك پيشنهاد هيجان‌انگيز براي كودكان كنجكاو. مواد اوليه براي يك دستور غذايي را آماده كنيد و از كودك بخواهيد در آماده سازي، مخلوط كردن، چيدمان به شما كمك كند. خواهيد ديد كه آن‌ها اين كار را با ذوق انجام خواهند داد. وقتي فرزند شما بداند كه غذاها از چه مواد‌غذايي آماده مي‌شود مي‌تواند تاثيري در كم اشتهايي كودك بگذارد. به علاوه يك تفريح آموزنده نيز به حساب مي‌آيد.

مركز مشاوره سپيدگستر با داشتن سابقه مناسب در زمينه خدمات پرستاري نوزاد ، كودك، سالمند مي‌تواند راه‌گشاي مشكلات شما در نگهداري از كودكان و سالخوردگان باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.