نكاتي درباره زندگي سالمندان در خانه شخصي

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

نكاتي درباره زندگي سالمندان در خانه شخصي

۲۰ بازديد

پرستار سالمند

اگر مقدمات لازم فراهم شود؛ سالمندان در خانه شخصي خود نيز مي‌توانند به راحتي زندگي كنند. شايد هيچ‌كس دوست نداشته باشد درباره اين مسئله صحبت كند؛ اما حقيقت نهفته درباره زندگي مشترك با پدر و مادر پير در دوران ميان‌سالي فرزندان، حكايت از پيچيدگي‌هاي فراوان اين رابطه دارد. حقيقت آن است كه نمي‌توان مطمئن بود در اين شرايط همه چيز خوب پيش برود. البته نمونه‌هاي موفقي نيز وجود دارد؛ اما به‌طور كلي مسئله تنها توان، انرژي و زمان مورد نياز براي رسيدگي به والدين كهن‌سال نيست كه دردسر آفرين است.
سبك زندگي افراد كهن‌سال تفاوت‌هايي اساسي با افراد جوان و ميان‌سال دارد. از سرگرمي‌ها و ساعت خواب گرفته، تا ميزان دماي خانه در طول فصول سرد و گرم سال، همه از مواردي است كه ممكن است تعارضاتي را در اين رابطه ايجاد كند. در واقع همين مسائل است كه باعث مي‌شود تلاش كنيم شرايط مساعدي را براي والدين پير خود در خانه شخصي خودشان فراهم كنيم. در ادامه اين نوشته وب‌سايت سپيد گستر، 3 نكته مهم درباره اين موضوع را به شما يادآور مي‌شويم.

 

بهينه كردن فضاي خانه

نگهداري از سالمند در منزل شخصي نيازهاي متفاوتي با شما دارند. امنيت بخش‌هاي مختلف خانه براي حركت و جابجايي آنها بسيار مهم است. به عنوان مثال ممكن است لازم باشد تمام كفپوش خانه را به وسيله فرش و موكت بپوشانيد؛ تا هم گرم و نرم‌تر باشد و هم در صورت زمين خوردن آنها، احتمال آسيب كمتر باشد.
دسترس‌پذيري بخش‌هاي مختلف خانه از ديگر موضوعات مهم است كه بايد به دقت در خانه فرد سالمند مورد بررسي قرار بگيرد. به عنوان مثال بهتر است لوازم ضروري كه استفاده روزانه دارند در طبقه پايين كابينت باشد؛ تا براي برداشتن وسائل نيازي به چهارپايه نبوده و خطر افتادن فرد را تهديد نكند. تعريف دسترسي‌هاي ديگر از جمله سرويس بهداشتي، اتاق خواب، تعيين ميزان دماي بهينه و… از جمله موارد ديگري است كه تجربه زندگي سالمندان در خانه شخصي را بهبود مي‌دهد.

استخدام پرستار سالمند

بيشتر سالمندان در خانه شخصي خود نيازمند بهره بردن از خدمات يك پرستار سالمند هستند. پرستار سالمند در منزل كمك مي‌كند تا انجام امور ساده‌تر انجام شده و سالمندان خدمات بهتري دريافت كنند. حضور يك پرستار سالمند اين اطمينان را به شما مي‌دهد كه در همه حال، وضعيت فرد سال‌خورده در دست كنترل است. نظم و ترتيب در رسيدگي به امور شخصي، بهداشتي، رژيم غذايي، داروها و كنترل وضعيت سلامتي سالمند از جمله وظايفي است كه پرستار سالمند بايد انجام دهد.
در اين زمينه اساسا توصيه مي‌كنيم پيش از استخدام پرستار سالمند، درباره ويژگي‌ها و شرايط خاص والدين خود با آنها صحبت كنيد؛ تا در زمينه ترتيب انجام امور مختلف به توافقي درست برسيد.

كنترل از راه دور

فارغ از موارد گفته شده؛ احتمالا لازم است كه در شرايطي شما بتوانيد روي منزل شخصي سالمند از راه دور كنترل داشته باشيد. اين كنترل با هدف حفاظت بيشتر و اطمينان شما از نبود مشكل و سلامت آنها است.
اين روزها با توسعه تكنولوژي‌هاي ارتباطي و هوشمندسازي خانه‌ها، ايجاد چنين كنترل‌هايي ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر شده است. با اين وجود مهم است كه هنگام انتخاب ابزارهاي كنترلي، نمونه‌هايي را برگزينيد كه والدين شما نيز بتوانند با آن كار كنند؛ و يا به‌طور كلي نيازمند تسلط آنها به روش كار آن ابزار نباشد.
شايد ساده‌ترين و البته هنوز هم موثرترين ابزار را در اين زمينه بتوان تلفن ثابت دانست. اثرگذاري اين ابزار بيش از هرچيز به اين علت است كه معمولا همه سالمندان كار با آن را به‌خوبي مي‌دانند. بكوشيد كه تلفن ثابت در جاي مناسب و در دسترسي قرار داشته باشد، تا پاسخگويي به آن ساده باشد. استفاده از چند دستگاه تلفن در مكان‌هاي مختلف خانه و استفاده از تلفن بي‌سيم در كنار تلفن ثابت از جمله كارهايي است كه در اين زمينه مي‌توانيد انجام دهيد.
ابزارهاي ديگر براي ايجاد ارتباط تصويري، كنترل وضعيت خانه و… نيز همان‌طور كه گفتيم، اين روزها به كمك تكنولوژي خانه‌هاي هوشمند امكان‌پذير شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.