مراقبت از كودك معلول در خانه

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

مراقبت از كودك معلول در خانه

۱۲ بازديد

پرستار كودك

پرستاري از يك كودك معلول با پرستاري از ساير كودكان متفاوت است. اين كودكان ويژگي‌هايي دارند كه مراقبت و نگهداري از آنها را پيچيده‌تر و به طور معمول سخت‌تر مي‌كند. نوع تغذيه، روش خوردن و خوابيدن، بهداشت، سرگرمي و ساير موارد در اين كودكان تفاوت‌هايي اساسي با ساير كودكان دارد. بنابراين بايد در انتخاب پرستار كودك نيز براي آنها، دقت و حساسيت بيشتري داشت.
در اين نوشته وب‌سايت خدمات پرستاري سپيد گستر مي‌خواهيم نكات مهمي را در اين زمينه با شما در ميان بگذاريم. نكاتي كه كمك مي‌كند بتوانيد بهتر از يك كودك معلول نگهداري كنيد؛ يا پرستار مناسب‌تري را براي او انتخاب كنيد.

نقش‌هاي ارتباطي در مراقبت از كودك معلول

در برخي موارد ممكن است كودك از يك ناتواني دائمي رنج ببرد. در اين شرايط او توانايي انجام بعضي از فعاليت‌هاي روزمره را نخواهد داشت. به همين دليل نيازمند مراقبت و كمك پيوسته والدين يا پرستار كودك است. در اين شرايط ممكن است نقش‌هاي ارتباطي در خانواده دچار مشكلاتي شود. به عنوان مثال اگر بجز اين كودكان فرزندان ديگري نيز در خانه وجود داشته باشند؛ ممكن است آنها احساس كنند كه توجه مادر به فرزند معلول بيشتر است. همين‌طور چنين فرزندي نيازمند مراقبتي نسبتا دائمي است. در نتيجه مي‌تواند يك مسئوليت تمام وقت باشد؛ و يكي از والدين را مجبور به ترك كار نمايد. به همين دليل است كه بسياري از والدين ترجيح مي‌دهند در اين شرايط از كمك پرستار كودك بهره ببرند.

مراقبت از عزت نفس كودك معلول

آگاهي شناختي كودك باعث مي‌شود كه او از ناتواني خود رنج برده و عزت نفسش دچار نقصان شود. اين موضوع بخصوص در كودكاني كه سالم بوده‌اند و در اثر حوادثي مثل تصادف دچار معلوليت شده‌اند، به شدت بيشتر است. حالات غم و افسردگي از ديگر مشكلاتي است كه در اين شرايط رخ مي‌دهد. در اين شرايط بسيار مهم است كه پرستار كودك بتواند با نوع رفتار خود، عزت نفس از دست رفته را به كودك بازگرداند. بهره گرفتن از توانايي‌هاي محدود او در انجام امور شخصي، از روش‌هايي است كه در اين زمينه موثر است. همچنين كشف استعدادها و بها دادن به ديگر جنبه‌هاي وجودي كودك اهرمي قدرتمند براي بهبود حال روحي كودك است.
از سويي بعضي كودكان معلول دچار ناتواني ذهني هستند. اين شرايط، ويژگي‌هاي متفاوتي را نيز ايجاد مي‌كنند. اين كودكان به طور معمول دچار مشكلات روحي و رواني ناشي از ناتواني ذهني و جسمي نمي‌شوند؛ اما توانايي يادگيري آنها در درجات مختلفي، كمتر است. در اين شرايط نيز پرستار كودك بايد صبور بوده و بتواند شرايط مساعدي را براي يادگيري، با توجه به ويژگي‌هاي اختصاصي كودك فراهم كند.

دريافت حمايت‌هاي اجتماعي براي مراقبت از كودك معلول

نگهداري از كودك در منزل ، والدين را با چالش‌هاي جدي و سختي مواجهه مي‌كند. چالش‌هايي كه حمل بار مسئوليت آن به تنهايي ممكن نيست. حتي در بعضي شرايط تنها حضور پرستار كودك نيز پاسخگوي نيازهاي چنين كودكي نيست. در اين شرايط بهتر است والدين به دنبال حمايت‌هاي اجتماعي در جوامع محلي، نزديكان و اطرافيان خود باشند.
به عنوان مثال انجمن‌هاي زيادي براي بهبود وضعيت ارتباطي و سلامت روحي چنين كودكاني وجود دارد. همچنين مراكزي براي ارائه خدمات بهداشتي و درماني، از جمله گفتار درماني و موارد مشابه وجود دارد؛ كه مي‌تواند در بهبود شرايط بسيار موثر باشد.
همچنين استفاده از كمك نزديكان، مثل مادربزرگ و پدربزرگ، خاله و دايي، عمو و عمه و حتي دوستان نزديك، مي‌تواند در شرايطي اوضاع را بهبود بخشيده و موجب استراحتي كوتاه براي والدين كودك باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.