وظايف پرستار كودك

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

وظايف پرستار كودك

۲۳ بازديد

چگونه يك پرستار كودك خوب باشيم؟

بخش اول : خودتان را آماده كنيد

نگهداري از كودكي كه كودك خود شما نباشد ممكن است كار سختي باشد، براي اين منظور بايد همه تلاشتان را بكنيد كه كودك را به خوبي بشناسيد.

متناسب بودن سن پرستار كودك با كودك

بايد از سن كودك و يا نوزاد در مرحله اول سوال كنيد.

اگر سن شما كم است ( حدود 20 الي 25 سال) بهتر است از كودكاني كه بالاي 10 سال دارند نگهداري كنيد.

در اين سن كودكان بيشتر كارهاي خود را خودشان انجام ميدهند و اگر با شما ارتباط خيلي خوبي برقرار نكنند، مي تواند خود را سرگرم كند.

اگر سن شما بالاتر باشد مي توانيد از كودكان كوچكتر نيز نگهداري كنيد، در هر صورت هر چه سن كودك كمتر باشد مسئوليت شما بيشتر خواهد بود.

بدون توجه به سن كودك و توانايي هاي او هرگز كودك را تنها نگذاريد. اين شما هستيد كه مسئوليت نگهداري از او را به عهده گرفته ايد.

سوال بپرسيد

هنگامي كه قرار است شما وظيفه نگهداري از كودك در منزل را به عهده بگيريد سوال هاي لازم را از او و خانواده بپرسيد

دريافت اطلاعات ضروري

به محض ورود به منزل اطلاعات ضروري شامل شماره تلفن پدر و مادر و يك آدرس براي مواقعي كه نياز شد مانند محل كار مادر يا پدر و يا منزل يكي از اقوام را در اختيار داشته باشند.

همچنين يك چك ليست از موارد ضروري تهيه كنند.

پدر و مادر بايد اطمينان حاصل كنند كه شما به نظم و انضباط اعتقاد داريد و نميگذاريد درخواست هاي كودك موجب بي نظمي در امور منزل و نگهداري از كودك شود. همچنين در مورد ساعات خوابيدن بايد اصول خاصي داشته باشيد و سر ساعت بخوابيد و به موقع بيدار شويد تا در تمامي زمانهايي كه نياز است به امور كودك بپردازيد.
حواستان باشد در استفاده از سايتها و شبكه هاي تلويزيوني و گوشي هاي تلفن همراه در حضور كودك كليه جوانب را در نظر بگيريد.

وسايلي كه براي ارتباط برقرار كردن با كودك مورد نياز است جمع آوري نماييد.

داشتن چند بازي فكري متناسب با سن و جنسيت كودك، فيلم هاي مناسب، ابزار آموزشي، مداد رنگي، اسباب بازي و كتاب هاي راهنما براي خودتان شما را يك گام به موفقيت در بهترين پرستار كودك بودن نزديك مي كند.
ممكن كودكان گاهي رفتارهاي خطرناك بكنند، مانند پرتاب اشيا و داد و فرياد، شما در آن مواقع عكس العملي را انجام دهيد كه در مواجهه با خواهر و برادر خودتان انجام ميدهيد. در صورتي كه نياز شد با پدر و مادر كودك حتما مشورت نماييد و خونسردي خود را حفظ كنيد.

پرستار كودك

بخش دوم: پس از ورود به منزل جهت نگهداري از كودكان

  • در خانه راه برويد و يك بررسي ايمني انجام دهيد و مطممئن شويد خطراتي مانند سيم ها و كابل ها و يا وجود داروها در دسترس كودك را تهديد نميكند.
  • وقت زيادي را براي شناسايي كودكان صرف كنيد. كودك معمولا دور از چشم پدر و مادر رفتارهاي خاصي را از خودش بروز مي دهد، به تمامي آنها دقت كنيد تا بيشتر او را بشتاسيد.

بخش سوم: در زمان مراقبت از كودك

  • خلاقانه عمل كنيد، به جاي دراز كشيدن روي مبل و تماشاي تلويزيون، با او بازي كنيد. نرم افزار هاي آموزشي در گوشي همراه خود داشته باشيد. با او عروسك بازي و خانه سازي كنيد. اينطور والدين بيشتر قدردان شما خواهند بود.
  • لبخند بزنيد، مثبت باشيد و صبور، اگر شما خوشحال باشيد بچه ها نيز خوشحال خواهند بود و نيازي نيست به آنها قول پاداش و جايزه در آخر روز را بدهيد. فقط با صبر و حوصله و مهرباني با آنها رفتار كنيد مطممئن باشيد راضي خواهند بود.
  • اگر والدين اجازه ميدهند، در طول روز بچه ها را براي دوچرخه سواري و پياده روي بيرون ببريد. همين طور مي توانيد بسياري از بازيها را در حياط يا پارك انجام دهيد مانند واليبال، فوتبال و اسكيت، فقط حتما با رضايت والدين و كسب اجازه اين كار را انجام دهيد. و قبل از بيرون رفتن كرم ضد آفتاب كه مادر كودك تاييد كرده بزنيد و لباسهاي مناسب بپوشانيد.
  • براي كودك غذاي سالم و مناسب تهيه كنيد و سعي كنيد با تزيينات خلاقانه اشتهاي آنها را براي خوردن غذاي سالم باز كنيد. همچنين در طول روز ميوه و ميان وعده به كودك بدهيد. براي شام غذايي آماده كنيد كه باب ميل خانواده و با نظر آنها باشد.
  • اجازه دهيد كودك قبل از خواب با اجازه والدين و نظارت شما كاري سرگرم كننده انجام دهد مانند تماشاي تلويزيون، درست كردن كار دستي و …
  • بچه ها را به موقع بخوابانيد، قبل از خواب برايشان داستان بخوانيد. نور را كم كنيد. و جايي بخوابيد كه اگر گريه كردند و يا به چيزي نياز داشتند متوجه صدايشان بشويد.

يك پرستار كودك فقط زماني مي تواند تلويزيون نگاه كند كه كودك نيز همراه وي تماشا كند آن هم با اجازه والدين كودك، زيرا تماشاي تلويزيون گاهي تمركز پرستار را كاهش داده و وي متوجه بدرفتاري و يا آسيب ديدن و نيازهاي كودك نمي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.