افسردگي در سالمندان را چگونه كنترل كنيم؟

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

افسردگي در سالمندان را چگونه كنترل كنيم؟

۱۳ بازديد

شناخت علائم افسردگي در سالمندان

آيا شما علاقه تان را براي انجام فعاليت هايي كه قبلا لذت مي برديد از دست داده ايد؟ آيا احساس نااميدي مي كنيد؟ آيا سخت از زمانهاي گذشته ميتوانيد خوشحال شويد و اميدتان را از دست داده ايد؟
شما تنها نيستيد. افسردگي مي تواند به سراغ هر يك از ما در هر سن و موقعيتي بيايد. افسردگي يك بخش گريز ناپذير از فرايند سالمندي است. با پشتيباني مناسب، درمان و استراتژي هاي لازم مي توانيد به خودتان كمك كنيد تا بهتر با تغييرات زندگي كنار بياييد و سالمتر و شادتر زندگي كنيد.

افسردگي يك مشكل رايج در سالمندان است. علائم افسردگي مي تواند بر تمامي جنبه هاي زندگي اثر بگذارد. تاثيرات بر روي انرژي، خواب، اشتها، روابط و سرگرمي ها مي تواند كاملا مشهود باشد.

پرستار سالمند

متاسفانه بسياري از افراد سالخورده علائم افسردگي را تشخيص نمي دهند و يا اقداماتي براي دريافت كمك هايي كه لازم دارند انجام نميدهند. دلايل زيادي وجود دارد كه افسردگي سالمندان غالبا ناديده گرفته ميشود. ممكن است فرض كنيد افسردگي در اين سن طبيعي است و نيازي به درمان ندارد و بايد آن را بپذيريد. ممكن است در اطراف شما تعداد زيادي افسرده باشد كه باعث شود با مشكل خود كنار بياييد و يا اينكه آن را مانند مشكلات جسمي خود تلقي كنيد و فكر كنيد همزمان با درد جسمي بايد ناراحتي روحي را نيز تحمل كنيد.

شما مي توانيد در هر سني احساس خوبي داشته باشيد. افسردگي نشانه اي از ضعف و يا نقص شخصيت نيست. اين مي تواند به هر كسي در هر سني و با هر دستاوردي مستولي گردد.

در حالي كه تغييرات زندگي در سن شما مانند بازنشستگي، مرگ عزيزان، كاهش سلامت مي تواند موجبات ناراحتي را فراهم آورد اما همچنان مي توانيد با استفاده از راهكارهايي همچنان از زندگي لذت بريد.

گامهايي وجود دارد كه مي توانيد اميدوار باشيد و از سالهاي طلايي زندگي بهره ببريد.

افسردگي در سالمندان هميشه با احساس ناراحتي همراه نيست. ممكن است يك سالمند بيان نكند كه ناراحت است ولي شكايت هاي مكرر از وضعيت جسماني و سردرد هاي خفيف و … ميتواند نشانه اي از افسردگي باشد.

با گذشت زمان ما زيان هاي زيادي را تجربه مي كنيم. از دست دادن استقلال، تحرك، سلامتي، شغل تا حد زيادي موجب غم و اندوه مي شود.
نبايد اين غمها را با افسردگي اشتباه گرفت. افسردگي ماندگار شدن غمهاست در بازه ي زماني طولاني و اميد نداشتن به كمرنگ شدن اندوه و شادي هاي جديد زندگي

علل افسردگي در سالمندان

مشكلات جسمي، بيماري و معلوليت : بيماري و معلوليت و يااز كار افتادن يكي از اعضاي بدن مي تواند دليلي براي افسردگي باشد.

تنهايي و انزوا : به مرور زياد افراد زيادي را از دست مي دهيم. مرگ بسياري از اعضاي خانواده را ديده ايم . فرزندان ما رفته اند و تنها پرستار سالمند است كه هر روز با او در ارتباط است. همه اينها مي تواند شرايط بروز افسردگي را فراهم آورد.

ترس از مرگ : يكي ديگر از دلايل افسردگي نزديك شدن زمان مرگ مي باشد. سالمندان ممكن است روز به روز بيشتر حس كنند زمان مرگ آنها نزديك شده است و همين ترس مي تواند ناراحتي هاي روحي زيادي را سبب شود.

عوارض جانبي مصرف دارو : يكي ديگر از دلايل افسردگي مي تواند مصرف داروهاي مختلف براي بيماري هاي مختلف باشد و بعضي از اين داروها مشكلات روحي خاصي ايجاد مي كنند.

يكي از بهترين كمك كننده ها مي تواند خود سالمند باشد. اين فكر اشتباه است كه امكان يادگيري در سنين بالا وجود ندارند. آنها همچنان ميتوانند مهارت لازم براي جلوگيري از افسردگي را ياد بگيرند و به خودشان براي بهبود كمك كنند.

*مغز انسان در هر سني مي تواند با يادگيري راه هاي جديد از افسردگي رهايي يابد*

بايد سعي كنيد رابطه ي جديدي را ايجاد كنيد. ارتباط با يك جنس مخالف و فكر كردن به ازدواج مي تواند اميد به زندگي را تا حد بالايي به شما برگرداند.

عادات جديد مي تواند حال و هواي شما را تغيير دهد. شروع يك ورزش سبك و يا پياده روي و يا هر كاري كه به صورت منظم انجام شود مي تواند به بهبود شرايط روحي شما كمك كند.

دنبال يك پرستار سالمند حرفه اي باشيد. استخدام يك نيروي مراقبتي و يا پرستار سالمند معتمد و با تجربه
ميتواند تا حد زيادي از تنهايي شما بكاهد و حس خوب هم صحبتي با او فرصت فكر كردن به ناكامي ها را از شما بگيرد.

سپيد گستر ارائه خدمات پرستار سالمند و نگهداري از سالمند در منزل با مجرب ترين پرستاران و كادر مراقبتي در منزل مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.