روش‌هاي مقابله با استرس كودكان در مواجه با ويروس كرونا

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

روش‌هاي مقابله با استرس كودكان در مواجه با ويروس كرونا

۱۱ بازديد

از آنجايي كه آمار مبتلايان به مشكلات روحي و رواني ناشي از بيماري همه‌گير كرونا هر روز در حال گسترش است؛ توجه به حل اين مشكلات به خصوص در بين كودكان كه حساسيت بيشتري دارند، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. شما به عنوان يك پرستار كودك يا يك والد بايد بدانيد كه چه اقداماتي مي‌توانند استرس كودكان را در اين شرايط كاهش دهند.
براي افرادي كه شغل‌شان نگهداري از كودك در منزل است يا خودشان فرزندي دارند؛ دانستن اين موضوع كه چه اقداماتي مي‌تواند فضاي خانه را عادي كرده و استرس كودكان را كاهش دهد، بسيار مهم است. در اين شرايط در عين حفظ فاصله اجتماعي كودكان از ديگران و يادگيري از راه دور، عادي كردن فضاي خانه و كاهش اضطراب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

روش‌هاي مقابله با استرس كودكان در مواجه با ويروس كرونا 

مهمترين اقداماتي كه براي كاهش استرس كودكان مفيدند

با صداقت با كودكان رفتار كنيد

اطلاعاتي را به كودك ارائه دهيد كه ضمن ايجاد احساس امنيت در او، صادقانه نيز باشند. جزئيات بيشتري از آنچه كه كودك علاقه‌مند به دانستن آن است به او ارائه نكنيد. براي مثال اگر بچه‌ها در مورد تعطيلي مدرسه از شما سؤال مي‌كنند؛ فقط در مورد اين موضوع با او صحبت كنيد. اما اگر موضوعي در اين زمينه در خانه مطرح نشده است، نيازي به صحبت كردن در مورد آن نيست.
اگر كودك از شما سوالي را مي‌پرسد كه جواب آن را نمي‌دانيد؛ نبايد اطلاعات غلط به او بدهيد. كافيست كه بگوييد جواب سوال او را نمي‌دانيد. البته بهتر است از اين سؤال به عنوان فرصتي براي كنار هم بودن استفاده كنيد. براي اين كار كودك را كنار خود نشانده و پاسخ سوالش را در اينترنت جستجو كنيد. البته از ارائه اطلاعاتي كه در مورد ميزان مرگ‌ومير اين بيماري است، به شدت خودداري كنيد. اين آمار كودكان را مي‌ترساند و استرس‌شان را بيشتر مي‌كند.

با آرامش و اطمينان خاطر با كودكان صحبت كنيد

حتما به كودكان توضيح دهيد كه بيشتر افرادي كه بيمار مي‌شوند؛ احساس مي‌كنند سرماخوردگي يا آنفولانزا دارند. اين نكته را فراموش نكنيد كه استرس شما به عنوان پرستار يا والد مي‌تواند روي كودك نيز تاثير بگذارد. بنابراين هنگامي كه در مورد ويروس كرونا و اخبار مربوط به آن صحبت مي‌كنيد؛ تن صداي‌تان را پايين بياوريد و سعي كنيد طوري صحبت كنيد كه ناراحت و نگران به نظر نرسيد.

به آنها اجازه ابراز نگراني بدهيد

در اين شرايط به كودكان فضا دهيد تا ترس‌هاي خود را با شما به اشتراك بگذارند. طبيعي است كه بچه‌ها در اين شرايط مضطرب و نگران شوند. سوالاتي مانند اين كه آيا من نفر بعدي هستم كه بيمار مي‌شود؟ آيا ممكن است اين بيماري به سراغ من بيايد؟ و… حتما به ذهن او خطور مي‌كند. براي مقابله با استرس اين نوع سوالات به كودكان اطمينان دهيد كه بيماري كرونا كمتر به سراغ افراد زير 10 سال مي‌آيد؛ و بيشتر مخصوص بزرگسالان است. به آنها بگوييد كه هميشه مي‌توانند براي دريافت پاسخ سوالات خود با شما مشورت كرده و يا در مورد آنچه كه آنها را مي‌ترساند، صحبت كنند.

وقت‌شناس باشيد

براي كاهش استرس كودكان در اين شرايط بايد بدانيد چه زماني آنها به راهنمايي نياز دارند. از نحوه اطلاع از اخبار توسط كودكان، به خصوص توسط آنهايي كه دسترسي به اينترنت دارند و مي‌توانند به صورت آنلاين خبرها را دريافت كنند، آگاه شويد. مطمئن شويد كه آنها به محتواي متناسب با سن‌شان دسترسي دارند. نكته آخر اينكه به دنبال يافتن اخبار يا رسانه‌هايي نباشند كه آنها را مي‌ترسانند يا اطلاعات نادرستي را به آنها ارائه مي‌دهند.

به كودكان در كنترل احساسات كمك كنيد

براي كنترل استرس كودكان بايد به آنها بياموزيد كه خواب زياد و شستن دست‌ها غالباً مي‌تواند بدن‌شان را قوي و سالم نگه دارد. كافيست به آنها توضيح دهيد كه شستن منظم دست به جلوگيري از انتشار ويروس به ديگران نيز كمك مي‌كند. بنابراين خودتان نيز مرتب دست‌هايتان را بشوييد و الگوي خوبي براي آنها باشيد.
در گام بعدي بايد در مورد همه اقداماتي كه براي سالم نگه داشتن بدن ضروري هستند، با آنها صحبت كنيد. اطلاع كودكان از اين كه دانشمندان در حال تلاش براي يافتن واكسن اين ويروس هستند، از اهميت زيادي برخوردار است و استرس آنها را تا حدودي كاهش مي‌دهد.
حتما به كودكان توضيح دهيد كه مرگ بر اثر اين ويروس، علي‌رغم آنچه كه ممكن است در اخبار بشنوند، بسيار نادر است. اين نكته را فراموش نكنيد كه كودكان و نوجوانان بيشتر از خودشان نگران سلامت خانواده و دوستان‌شان هستند. به عنوان مثال اگر بشنوند كه افراد مسن شانس بيشتري براي ابتلا دارند، ممكن است نگران پدربزرگ و مادربزرگ‌شان شوند. بنابراين تماس روزانه ويدئويي و صوتي آنها، با پدربزرگ و مادربزرگ بسيار ضروري است.
در نهايت به آنها بگوييد كه طبيعي است گاهي اوقات استرس داشته باشند. شناخت اين احساسات و دانستن اينكه اين دوره استرس‌زا مي‌گذرد و به زودي زندگي به حالت عادي باز مي‌گردد؛ مي‌تواند به كودكان در ايجاد انعطاف‌پذيري كمك كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.