رفتارهاي اشتباه والدين در تغذيه كودك زير يك سال

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

رفتارهاي اشتباه والدين در تغذيه كودك زير يك سال

۱۶ بازديد

تغذيه كودك پس از شش ماهگي كه زمان استفاده از غذاي كمكي در كنار شير مادر يا شيرخشك فرا مي‌رسد، اهميت خاصي پيدا مي‌كند. از آنجايي كه در اين سن سيستم گوارشي و سيستم ايمني بدن كودك هنوز ضعف دارد، بايد در انتخاب مواد غذايي دقت كرد. والدين معمولا دچار اشتباهاتي در اين زمينه مي‌شوند و با استفاده از مواد غذايي نامناسب به طور ناخواسته كودك خود را دچار مشكل مي‌كنند. اگر وظيفه نگهداري از كودك در منزل را بر عهده داريد در اين مقاله همراه ما باشيد تا با رفتارهاي اشتباه والدين در تغذيه كودك زير يك سال آشنا شويد.

رفتارهاي اشتباه والدين در تغذيه كودك زير يك سال

دادن غذاي جامد به كودك زير يك سال

از آنجايي كه والدين در فكر خواب بهتر كودك خود هستند به اشتباه تصور مي‌كنند تغذيه كودك با غذاي جامد به دليل ايجاد سيري بيشتر، خواب بهتري را براي كودك به ارمغان مي‌آورد. بنابراين غذاي جامد را پيش از 6 ماهگي كودك در كنار شير مادر يا شيرخشك آغاز مي‌كنند.
پزشكان متخصص كودك توصيه مي‌كنند كودك تا 6 ماهگي تنها با شير مادر يا شيرخشك تغذيه شود و از اضافه كردن مواد جامد به برنامه غذايي او خودداري شود. پس از 6 ماهگي سيستم گوارش كودك قوي‌تر شده و مي‌تواند غذاي جامد را هضم كند. از سوي ديگر در اين سن مصرف آهن در سلامت كودك اهميت بسياري دارد. آهن مورد نياز كودك بايد از طريق غذاي كمكي، ميوه و سبزيجات پوره شده تامين شود.
به اين نكته توجه داشته باشيد تغذيه كودك با غذاي جامد نبايد زياد به تاخير بيفتد. اضافه كردن غذاي جامد به برنامه غذايي كودك پس از 9 ماهگي ممكن است منجر به بيزاري از غذا در او شود. كودك بايد به موقع با طعم و مزه غذاهاي ديگر آشنا شود.

تغذيه كودك با مواد غذايي بيش از حد سالم

بسياري از والدين حساسيت بيش از اندازه درباره تغذيه كودك از خود نشان مي‌دهند و سعي مي‌كنند غذاهاي ارگانيك و كم‌چربي براي كودك تهيه كنند. اما توجه داشته باشيد تنها سبزيجات و ميوه‌ها نياز كودك را تامين نمي‌كند. برنامه غذايي كودك بايد متنوع و حاوي تمام منابع مورد نياز نظير گوشت، حبوبات، لبنيات، سبزيجات و… باشد.
والدين تصور مي‌كنند آب‌ميوه به دليل برخورداري از ويتامين ها و املاح براي كودكان ضروري است اما متخصصان كودك عقيده دارند مصرف ميوه تازه به صورت تكه‌اي يا پوره‌شده بر آّب‌‌ميوه اولويت دارد. آب‌ميوه كالري اضافي وارد بدن كودك كرده و مشكلاتي همچون چاقي و پوسيدگي دندان در كودك زير يك سال را به دنبال خواهد داشت.

غذاهاي ممنوع براي كودك زير يك سال

شير گاو: تغذيه كودك زير يك سال با شير گاو به دليل ميزان زياد مواد معدني و پروتئين‌هاي موجود در آن كه هضمش را دشوار مي‌كند توصيه نمي‌شود. از سوي ديگر شير گاو قادر نيست ويتامين‌ها و مواد مغذي مورد نياز كودك را تامين كند و كودك دچار فقر آهن و كم‌خوني خواهد شد. اگر امكان تغذيه نوزاد با شير مادر وجود نداشته باشد بايد از شيرخشك غني‌شده با آهن استفاده كرد.
عسل: تا اتمام يك‌سالگي كودك نبايد به او عسل داد. عسل به دليل وجود باكتري بوتوليسم مي‌تواند در كودك ايجاد حساسيت كند و منجر به بروز بيماري در او شود.
غذاهاي چرب: دستگاه گوارش كودك زير يك سال هنوز تكامل پيدا نكرده و غذاهايي مانند گوشت چرب، كره و سوسيس كه حاوي چربي‌هاي ناسالم هستند كودك را دچار مشكل مي‌كند.
ماهي: كارشناسان تغذيه استفاده از ماهي را به دليل داشتن جيوه براي كودك زير يك سال ممنوع مي‌كنند. گرچه ماهي تن و ماهي آزاد به رشد سلول‌هاي مغزي و محافظت از كودك در برابر بيماري‌ها كمك مي‌كند ولي به دليل وجود جيوه تنها دو وعده در هفته بايد استفاده شود.
تخم مرغ: تا شش ماهگي نبايد به نوزاد تخم مرغ داد. پس از آن نيز تا سن يك سالگي تنها زرده تخم مرغ آب‌پز قابل استفاده است. سفيده تخم مرغ به دليل هضم دشوار و ايجاد آلرژي در تغذيه كودك زير يك سال توصيه نمي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.