وزوز گوش در سالمندان را جدي بگيريد

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

وزوز گوش در سالمندان را جدي بگيريد

۱۳ بازديد

وزوز گوش در سالمندان يكي از مشكلات شايع دوران سالمندي است كه به دلايل مختلف ايجاد مي‌شود. در اين حالت فرد سالمند از شنيدن سروصدايي مانند باد، سوت زدن، زنگ زدن يا نيش زدن داخل گوش در يك يا هر دو گوش شكايت دارد. ممكن است اين مشكل به طور مداوم وجود داشته باشد يا در زمان‌هاي مختلف بروز كند.
آگاهي از دلايل وزوز گوش در افراد سالمند براي پرستار سالمند يا فردي كه نگهداري از سالمند را بر عهده دارد به او كمك مي‌كند اقدامات بهتر و موثرتري براي سالمند انجام دهد.
معمولا سالمند وزوز گوش را بيشتر هنگام شب و زماني كه سكوت است حس مي‌كند. گاهي وزوز گوش كاهش شنوايي، سردرد يا سرگيجه را نيز به همراه دارد. كاهش شنوايي در سالمندان بعد از آرتروز و فشارخون بالا سومين مشكل شايع سالمندان است كه در بسياري از موارد منجر به بي‌توجهي، افسردگي و كاهش اعتمادبه‌نفس در آنها مي‌شود.

وزوز گوش در سالمندان

انواع وزوز گوش

وزوز گوش بيروني: اين نوع وزوز گوش را علاوه بر بيمار، ديگران و پزشك معالج نيز مي‌شنود. وزوز گوش بيروني اغلب در اثر اختلالات عصبي يا عروقي، تومورهاي سر، مغز يا گردن و بعضي از بخش‌هاي گوش ايجاد مي‌شود.
وزوز گوش دروني: وزوز گوش دروني را تنها بيمار حس مي‌كند و بيش از 60 درصد نمي‌توان علت آن را پيدا كرد.
وزوز ضرباني: اين وزوز به صورت صداي ضربه‌مانند و ريتميكي مانند ضربان قلب احساس مي‌شود. معمولا اين نوع وزوز پس از ورزش يا فعاليت شديد بدني اتفاق مي‌افتد.
وزوز گوش ممكن است در همه سنين براي افراد به وجود آيد. در سالمندان با افزايش سن فركانس وزوز گوش نيز افزايش مي‌يابد.

دلايل وزوز گوش در سالمندان

پيرگوشي: پيرگوشي يكي از دلايل عمده وزوز گوش در افراد سالمند است. پيرگوشي در اثر اختلال در عملكرد سه استخوانچه گوش مياني، حضور در مكان‌هاي پرسروصدا، فشار خون، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و اختلال عروق ناشي از ژنتيك و ديابت ايجاد مي‌شود.
آسيب به اعصاب گوش در اثر صداهاي بلند: قرار گرفتن در معرض سروصداي زياد ماشين‌آلات صنعتي، جنگ‌افزارها، موزيك پليرها و… به سلول‌هاي مژكدار حلزون شنوايي و پايانه‌هاي عصبي در گوش داخلي آسيب مي‌رساند و فرد را دچار كم‌شنوايي مي‌كند. اين كم‌شنوايي معمولا با وزوز گوش همراه است.
نيكوتين و كافئين: مصرف نيكوتين و كافئين باعث فشردگي رگ‌هاي خوني شده و وزوز گوش را به دنبال دارد.
بيماري منيير (Meniere): اين بيماري مربوط به گوش داخلي است و در اثر افزايش فشار مايع اندولنف به وجود مي‌آيد. سرگيجه، كاهش شنوايي، وزوز گوش همراه با تهوع و استفراغ از علايم بيماري منيير است.
ازدياد جرم گوش: جرم گوش وظيفه كنترل آلودگي‌ها و عوامل بيماري‌زا را در جهت محافظت از مجراي گوش بر عهده دارد. اما اگر جرم بيش از حد در گوش انباشته شود با آسيب به پرده گوش و كاهش شنوايي موجب وزوز گوش خواهد شد.
تومورهاي عصب شنوايي، سر و گردن: وجود هر توموري در ناحيه جمجمه و گردن به رگ‌هاي خوني اين منطقه فشار وارد كرده و موجب وزوز گوش مي‌شود. عصب شنوايي از مغز تا گوش مياني كشيده شده و كنترل تعادل بدن را بر عهده دارد. تومور اين عصب باعث بروز وزوز در گوش مي‌شود.
فشارخون بالا: عواملي نظير الكل، كافئين و استرس كه باعث افزايش فشارخون مي‌شوند، صداي وزوز را در گوش ايجاد مي‌كنند.
داروها: داروهايي مانند آنتي‌بيوتيك‌ها، داروهاي سرطان، داروهاي ادرارآور، داروهاي ضدافسردگي و آسپيرين در ايجاد وزوز گوش يا تشديد آن نقش موثري دارند.
براي درمان وزوز گوش در سالمندان بايد به پزشك متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كرد و پزشك را از سابقه ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با گوش، فشارخون و داروهاي مصرفي آگاه كرد. پزشك با بررسي وضعيت سالمند، معاينه گوش، معاينه حركتي، سنجش شنوايي و در صورت لزوم تجويز سي‌تي‌اسكن يا ام‌آرآي دليل وزوز گوش را تشخيص داده و داروهاي لازم را تجويز مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.