آشنايي با دلايل دل درد كودكان

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

آشنايي با دلايل دل درد كودكان

۲۰ بازديد

والدين زيادي به دليل دل درد كودك خود به پزشكان كودك مراجعه كرده و ابراز نگراني مي‌كنند. دل درد كودكان دلايل مختلف و متنوعي دارد. اين دلايل ممكن است بسيار ساده و يا در مواردي حاد و پيچيده باشد. اگر وظيفه نگهداري از كودك در منزل را بر عهده داريد در اين مقاله همراه ما باشيد تا با دلايل درد شكمي كودكان آشنا شويد.

دلايل دل درد كودكان

دلايل دل درد كودكان

عفونت گوارشي: عفونت‌هاي باكتريايي يا ويروسي در معده و روده كودكان باعث بروز آنفولانزاي معده يا گاستروانتريت روده مي‌شود كه دل درد را به همراه دارد. در اين حالت كودك معمولا دچار تب، استفراغ و اسهال مي‌شود. براي بهبود عفونت باكتريايي حتما بايد آنتي بيوتيك مصرف شود اما عفونت‌هاي ويروسي راحت‌تر بهبود پيدا مي‌كنند.
هپاتيت A نيز عفونتي ويروسي است كه در صورت ابتلا به آن درد ناگهاني شكم را به دنبال دارد. اما خوشبختانه اين بيماري نادر است.
درمان: براي درمان دردهاي شكمي ناشي از عفونت‌ها بايد به پزشك كودكان مراجعه كرد تا با مصرف دارو و توصيه‌هاي غذايي كودك درمان شود.
مسموميت غذايي: اگر كودك پس از گذشت زماني از صرف غذا دچار دل درد، اسهال و استفراغ شود به احتمال زياد دچار مسموميت غذايي شده است. باكتري‌هاي مضر در غذايي نظير گوشت گاو، ماهي و سس مايونز باعث بروز مسموميت مي‌شود.
خوردن بيش از حد غذا و تند خوردن غذا نيز باعث درد شكمي در كودكان مي‌شود. در اين حالت در سيستم گوارش گاز توليد مي‌شود و اين نفخ موجب ناراحتي و درد در شكم كودك مي‌شود.
درمان: براي بهبود دردهاي شكمي ناشي از مسموميت غذايي علاوه بر مصرف داروي تجويزشده مي‌توان حوله گرم يا كيسه آب جوش روي شكم كودك قرار داد يا كودك را در وام آب گرم نشاند تا دردش كاهش يابد.
ناراحتي معده: بعضي غذاها، استرس، مصرف دارو و عفونت هيليكوباكتري پيلوري باعث ترشح بيش از حد اسيد معده در كودكان شده و كودك در قسمت بالاي معده زير دنده‌ها و گاهي در كل قفسه سينه درد و سوزشي را احساس مي‌كند. غذاهاي اسيدي مانند غذاهاي حاوي گوجه فرنگي و سس آن، غذاهاي ترش، غذاهاي چرب، آب‌ميوه‌ها، مركبات و… ممكن است سوزش معده در كودكان را ايجاد كنند.
بعضي كودكان به مواد غذايي مانند آجيل، لبنيات، ماهي، تخم مرغ و… حساسيت دارند و در صورت مصرف اين مواد دچار سوزش معده مي‌شوند. معمولا كودك بار اول كه مواد غذايي حساسيت‌زا را بخورد به آن واكنش نشان مي‌دهد.
درمان: براي درمان سوزش معده حتما بايد با پزشك كودك مشورت كرد. در بيشتر مواقع پرهيز از غذاهاي نامناسب و اسيدي و استفاده از داروهاي آنتي‌اسيد موثر است.
يبوست: يكي از دلايل عمده دل درد در كودكان يبوست است. در اين حالت كودك دفع مدفوع را هر چند روز يك‌بار و به سختي انجام مي‌دهد. درد در اثر يبوست ممكن است خفيف يا شديد باشد. معمولا دل دردهايي كه در اثر يبوست به وجود مي‌آيد در سمت راست شكم نزديك ناف حس مي‌شود. در صورت وجود انقباض در روده بزرگ ممكن است شدت دل درد افزايش يابد.
درمان: براي درمان يبوست بايد آب فراوان و مواد غذايي ملين مانند كشمش، انجير، گلابي و غذاهاي حاوي فيبر استفاده كرد و ميزان تحرك و فعاليت بدني را افزايش داد.
گرفتگي عضلات شكم: كودكاني كه فعاليت ورزشي دارند در اثر گرفتگي عضلات شكم از دل درد شكايت مي‌كنند. درد گرفتگي عضلات با وارد آوردن فشار به شكم افزايش پيدا مي‌كند.
درمان: استفاده از پمادهاي مخصوص دردهاي عضلاني و قرار دادن حوله گرم يا كيسه آب جوش روي شكم كودك، درد گرفتگي عضلات را كاهش مي‌دهد.
دل درد كودكان در بيشتر موارد با استفاده از روش‌هاي درمان خانگي درمان مي‌شود. نوشيدن آب كافي و استراحت كمك مي‌كند دردهاي شكمي كودكان كاهش يابد. اگر كودك تب خفيفي داشته باشد مي‌تواند از استامينوفن استفاده كنيد اما اگر درجه تب بالا بود حتما به پزشك مراجعه كنيد.

مقاله دل درد نوزاد چه دلايلي دارد؟  را از وبلاگ گروه سپيد گستر بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.