برخورد با لجبازي كودك

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

چهارشنبه ۰۲ خرداد ۰۳

برخورد با لجبازي كودك

۲۰ بازديد

پدر و مادر شدن به غير از احساس شادماني،‌ دردسرهاي فراواني نيز به دنبال دارد. درست مانند اين است كه يك قرارداد بيست و چند ساله امضا كرده باشيد. آرزوهاي ضد و نقيض زيادي هستند كه در سرتاسر دوران كودكي وجود دارند و حتي به سال‏هاي نوجواني هم كشيده مي‏شوند.‌

نگهداري از كودك در منزل

والدين در برخورد با كودك لجباز صبر داشته باشند

كودكان با ذهنيتي مختص خودشان متولد مي‏شوند. بعضي از كودكان نسبت به سايرين لجبازتر هستند. همه كودكان گاهي لجبازي مي‏كنند و اين رفتار مي‏تواند علل گوناگوني داشته باشد. علت لجبازي مي‏تواند ترس‏هاي غيرمنطقي يا مقاومت در برابر تغيير باشد. لجبازي كودكان گاهي موجب شرمندگي شما مي‏شود. در چنين مواقعي واكنش والدين خشم و عصبانيت است؛ چرا كه احساس مي‏كنند رفتار كودك در تقابل با قدرت و اختيار آنهاست. با اين وجود پدرها و مادرها نمي‏دانند كه خشم آنها فقط به آتش لجبازي بيشتر كودك دامن مي‏زند.
در اينگونه مواقع، والدين بايد صبور باشند. در وهله اول بايد ريشه لجبازي كودك را كشف كنند. بايد آرام و خونسرد و با دانش و درك كافي فكر كنند تا اين موقعيت‏ها را به لحظاتي مسرت‌بخش بدل كنند. آنها بايد بينش خود را بر اساس رفتار كودك تنظيم كرده و آرامش و خونسردي را پيشه كنند يا از كسي در مورد نگهداري از كودك در منزل كمك بگيرند.
نكاتي كه مي‏توانند كارساز باشند‌
لجبازي را يك ويژگي منفي ندانيد بلكه به آن با ديد مثبت نگاه كنيد.
 لجبازي كودك مي‏تواند نشانه اين باشد كه او به فكر خودش است و مي‏تواند قاطعانه افكار و عقايد خود را به زبان آورد.‌اگر موضوع چندان جدي نيست،‌ هيچ ضرري ندارد كه با كودك خود مذاكره كنيد و به توافق برسيد.
 بيش از حد واكنش نشان ندهيد. ديدگاه خود را به آرامي براي كودك شرح دهيد.
 گاهي اوقات بهترين روش مقابله با بي‌ادبي كودك، اين است كه در اين باره با او گفتگو كنيد. زماني با او حرف بزنيد كه هر دو آرام شده باشيد.
مشكل را شناسايي كنيد
مشكل را شناسايي كنيد و به كمك خود كودك، دنبال راه حل بگرديد. به اين ترتيب او ديگر شما را دشمن خود نمي‏داند.
اگر از كودك خواستيد كاري را انجام دهد،‌ براي پيشگيري از مشاجره مزاحم كار او نشويد.‌
 رفتار محترمانه‏اي نسبت به كودك داشته باشيد. به او احترام بگذاريد. روش‏هاي تربيتي ما بزرگ‌ترها،‌ احترام ناشي از ترس كودك را به همراه دارد.‌
 وقتي از كودك مي‏خواهيد كاري را انجام دهد، قاطع باشيد. شما كه نمي‏خواهيد در حق‌تان لطف كند. همچنين عواقب نافرماني را به او متذكر شويد.‌
 يكي از بهترين روش‏هاي احترام گذاشتن به كودك، اين است كه در روش‏هاي انضباطي خود مهربان و قاطع باشيد. مهرباني، نشانه احترام شما به كودك و قاطعيت، نشانه احترام شما براي كاري است كه بايد انجام شود.
از كودك درخواست منطقي كنيد
يادتان باشد درخواست‏هاي شما از كودك بايد منطقي باشند.
 فراموش نكنيد وقتي كودك همكاري مي‏كند و رفتار خوبي از خود نشان مي‏دهد، او را تشويق كنيد.
كودكان لجباز احساس مي‏كنند، يكي بايد برنده شود و ديگري بايد ببازد. براي چنين موقعيتي،‌ طرز فكر برنده- برنده، بهترين راه‌حل است. به نيازها و خواسته‏هاي كودك پاسخ دهيد. به او بگوييد كه پدر و مادر هم مي‏خواهند برنده باشند و آيا راه‌حلي را سراغ دارد كه به نفع شما و خودش باشد؟
 وقتي پدر و مادر احساس مي‏كنند اوضاع وخيم شده است، بايد به دنبال روش‏هاي درماني باشند. قرار نيست به رفتار بد كودك پاداش بدهيد بلكه بايد در رابطه خودتان با او تجديد نظر كنيد. دنيا را از دريچه چشمان كودك خود ببينيد.
 علاوه بر نكات فوق،‌ بايد يادتان باشد كه صبر بسيار مهم است. اگر صبر و تحمل خود را از دست بدهيد،‌ نمي‏توانيد كودك لجباز خود را كنترل كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.