آيا استفاده از روروك براي كودكان ضرر دارد؟

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

آيا استفاده از روروك براي كودكان ضرر دارد؟

۱۳ بازديد

استفاده از روروك براي كودك همواره مورد اختلاف نظر صاحب‌نظران و سوال بسياري از والدين است. آيا استفاده از روروك به كودك آسيب مي‌رساند؟ اگر نگهداري از كودك در منزل بر عهده شماست و كودكتان به سني رسيده كه مي‌تواند از روروك استفاده كند در اين مقاله با ما همراه باشيد تا اطلاعات بيشتري در اين باره در اختيارتان قرار دهيم.
كودكان به طور معمول در سن يازده تا سيزده ماهگي به راه مي‌افتند. اگر كودك در زماني زودتر از زمان گفته شده راه برود در سن نوجواني و جواني دچار زانودرد و كمردرد خواهد شد.

 استفاده از روروك براي كودكان


كارشناسان به چند دليل با راه رفتن كودك با روروك مخالفت مي‌كنند. آنها معتقدند كودك بايد روال فيزيولوژيك خود را سپري كند و سپس در زمان مناسب راه بيفتد. پدر و مادر نبايد كودك را زودتر از موعد به راه رفتن تشويق كنند يا با استفاده از روروك زمينه راه افتادن كودك را فراهم كنند. راه رفتن نادرست با روروك تاثيرات بسيار بدي بر استخوان‌هاي ران و ساق پاي كودك خواهد گذاشت.
روروك راستايي در مفاصل كودك را تحت تاثير قرار مي‌دهد. زماني كه كودك در روروك است تنها از طريق پنجه پا با سطح زمين در تماس است و اين كار حس خوبي در كودك ايجاد نمي‌كند. اگر ارتفاع روروك به درستي تنظيم نشود كودك عادت مي‌كند روي پنجه راه برود و اين به مرور زمان روي حالت كودك تاثير مي‌گذارد.
زماني كه كودك در روروك قرار دارد نمي‌تواند پاهايش را ببيند و روند تكامل حركتي كودك به تاخير مي‌افتد. به اين نكته توجه كنيد كه زماني كه ستون مهره‌هاي كودك تكامل لازم را پيدا كند كودك سعي مي‌كند بايستد. اگر زودتر از اين زمان كودك از روروك استفاده كند قطعا در آينده دچار كمردردهاي مزمن خواهد شد. اين موضوع درباره زودتر از موعد نشاندن كودك نيز صدق مي‌كند.
تحقيقي در آمريكا نشان داده است كودكاني كه از روروك استفاده مي‌كنند كمتر از ديگر كودكان روي زمين به دنبال چيزي مي‌گردند و قوه بينايي و ميدان ديدشان محدوديت پيدا مي‌كند. از طرف ديگر رشد هوشي كودكاني كه روي روروك مي‌نشينند نسبت به هم‌سالانشان كندتر است و مدت زمان بيشتري طول مي‌كشد براي اينكه بتوانند روي زمين بخزند، بشينند و راه بروند.
استفاده از روروك بيشترين تاثير را روي افزايش قدرت ساق پاهاي كودك دارد ولي بر توان حركتي لگن و ران‌ها بي‌تاثير است. روروك باعث مي‌شود كودك به تنهايي براي ايستادن تلاش نكند.

 

خطرهاي احتمالي روروك براي كودكان

يكي از مضرات روروك امكان دسترسي كودكان به نقاط خطرناك مانند اتاق‌هاي ديگر، پريز برق، شومينه، بخاري، آشپزخانه و يا محوطه باز منزل مانند حياط و استخر است. همچنين ممكن است كودك در اثر سرعت روروك با جايي برخورد كند يا از پله‌ها سقوط كند. افتادن يكي از علت‌هاي اصلي صدمه كودكاني است كه از روروك استفاده مي‌كنند. در اين صورت آسيب‌ديدگي كودك و شكستگي در سر، دست و پا را نيز در پي خواهد داشت.
گزارش‌هايي نيز از مسموميت كودكاني كه به علت استفاده از روروك به مواد خطرناك مانند شوينده‌ها يا سموم گياهي و حشر‌كش‌ها دسترسي پيدا كرده‌اند ارائه شده است.
در آمريكا و كانادا با تلاش پزشكان كودك، فروش روروك ممنوع اعلام شده است و حتي جريمه‌هايي براي فروشندگان آن در نظر گرفته شده است.

راهكارهايي براي راه افتادن كودكان

براي راه افتادن كودك والدين بايد براي او ايجاد انگيزه كنند. يكي از راه‌هاي ايجاد انگيزه قرار دادن اسباب‌بازي در فاصله‌اي دور از دسترس كودك است تا او را تشويق كند براي برداشتن آن خود را به اسباب‌بازي برساند.
راه ديگر اين است كه پدر يا مادر كمي دورتر روي پا به صورت نيم‌خيز بايستد و آغوشش را براي بغل كردن كودك باز كند تا كودك خودش را به آنها برساند. پدر و مادر بايد حوصله به خرج دهند تا زمان مناسب راه رفتن كودك فرا برسد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.