تزريق واكسن آنفولانزا براي سالمندان

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

تزريق واكسن آنفولانزا براي سالمندان

۲۲ بازديد

آنفولانزا يكي از بيماري‌هايي است كه با فرا رسيدن فصل پاييز و زمستان سلامت سالمندان را به دليل ضعف سيستم ايمني تهديد مي‌كند. اين بيماري با علائمي همچون تب شديد، سرفه، گرفتگي و آب‌ريزش بيني همراه است. براي پيشگيري از اين بيماري پزشكان تزريق واكسن آنفولانزا براي سالمندان را توصيه مي‌كنند.
با سرد شدن هوا در فصل پاييز بروز عفونت‌هاي ويروسي دستگاه تنفسي شيوع پيدا مي‌كند. به همين دليل پزشكان توصيه مي‌كنند كودكان زير شش سال، سالمندان، خانم‌هاي باردار، بيماران قلبي، كليوي، ديابتي، مبتلايان به سرطان و افرادي كه نقص سيستم ايمني دارند براي پيشگيري از ابتلا به آنفولانزا واكسن آن را تزريق كنند.
پرستار سالمند يا افرادي كه وظيفه نگهداري از سالمندان را بر عهده دارند بايد در نظر داشته باشند كه بيماري آنفولانزا شباهت‌هاي زيادي به سرماخوردگي دارد ولي عوارض آن بسيار حادتر از سرماخوردگي است. بروز تب ناگهاني با درجه بالا به همراه درد بدن، گلودرد، سرفه و گاهي عطسه از عوارض آنفولانزاست كه در بيمار بروز مي‌كند. اين بيماري در افراد سالمند بالاي پنجاه سال و افرادي كه بيماري‌هاي مزمن قلبي، ريوي و كليوي دارند عوارض خطرناكي همچون سينه پهلو يا حمله‌هاي قلبي را به همراه خواهد داشت كه حتي ممكن است منجر به فوت بيمار شود.

تزريق واكسن آنفولانزا براي سالمندان


سالمندان بالاي 65 سال بايد واكسن آنفولانزا را تزريق كنند. پزشكان معتقدند واكسن آنفولانزا مرگ و مير ناشي از سكته‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد و حتي ميزان فوت بيماران مبتلا به عارضه‌هاي قلبي را در فصل زمستان كم مي‌كند.
پس از تزريق واكسن عوارض جزئي مانند تب خفيف، درد عضلات و مفاصل، سردرد و تورم و سرخي در محل تزريق رخ مي‌دهد. معمولا اين عوارض يك تا دو روز پس از تزريق برطرف مي‌شوند.
سالمندان بايد براي پيشگيري از ابتلا به آنفولانزا در كنار تزريق واكسن آنفولانزا بهداشت فردي و اجتماعي را رعايت كنند. آنها بايد از دست دادن و روبوسي با افراد بيمار بپرهيزند و دست‌ها را به طور مرتب و مكرر با صابون بشويند.
تزريق واكسن آنفولانزا در سالمنداني كه مبتلا به تب يا عفونت حاد هستند بايد به زمان ديگري موكول شود. پيش از تزريق حتما با پزشك مشورت كنيد و در صورت وجود حساسيت سالمند به تركيبات تخم مرغ، پروتئين مرغي، فرمالدئيد، ستيل تري متيل آمونيوم برومايد، پلي سوربات 80 و جنتامايسين از تزريق واكسن آنفولانزا پرهيز كنيد.
واكسن آنفولانزا تحت هيچ شرايطي نبايد داخل عروق تزريق شود. همچنين بهتر است امكانات درماني و نظارت‌هاي لازم پس از تزريق در دسترس باشد تا از بروز خطرات احتمالي جلوگيري شود.
منع از تزريق واكسن آنفولانزا در افرادي كه به تخم مرغ حساسيت دارند به اين دليل است كه واكسن آنفولانزا در جنين تخم مرغ تكثير داده مي‌شود. اين واكسن به صورت سوسپانسيون در سرنگ‌هاي تك‌دوز آماده تزريق و به شكل مايع بي‌رنگ و شفاف در داروخانه‌ها عرضه مي‌شود.
ميزان تاثيرگذاري واكسن آنفولانزا حدود هشتاد درصد تخمين زده شده است يعني ممكن است افراد حتي با وجود تزريق واكسن باز هم به آنفولانزا دچار شوند. نكته ديگري كه بايد مد نظر داشته باشيد اين است كه واكسن آنفولانزا در برابر سرماخوردگي ايمني ايجاد نمي‌كند.

زمان تزريق واكسن آنفولانزا

تزريق واكسن آنفولانزا براي سالمندان بايد در اواسط شهريور ماه تا اواخر اين ماه و اوايل مهر ماه انجام شود. دو هفته پس از تزريق واكسن، بدن فرد پادتن‌هايي توليد مي‌كند تا از بدن در برابر آنفولانزا محافظت كند اما در كل چهار هفته زمان نياز است تا سطح ايمني بدن افراد افزايش پيدا كند.
به اين نكته توجه كنيد كه تاريخ واكسن حتما مربوط به سال جاري باشد زيرا واكسن آنفولانزا هر سال با استفاده از ويروس‌هاي شايعي كه در سال گذشته به شيوع بيماري آنفولانزا منجر شده‌اند توليد مي‌شوند. اين واكسن را بايد در دماي بين 2 تا 8 درجه سانتي‌گراد در يخچال و به دور از نور و انجماد نگهداري كنيد. تزريق واكسن آنفولانزا از اين بيماري فقط براي يك سال پيشگيري مي‌كند و سال‌هاي بعد مجددا بايد تزريق شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.