ميزان خواب كودك از بدو تولد تا يك ‌سالگي

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

ميزان خواب كودك از بدو تولد تا يك ‌سالگي

۳۱ بازديد

به طور كلي نوزادان با هم متفاوت هستند و مراقبت و نگهداري از آنها نيز بايد با توجه به ويژگي‌هاي خاص نوزاد انجام شود. خواب كودك يكي از دغدغه‌هاي مهم والدين به ويژه آنهايي است كه تازگي پدر و مادر شده‌اند. ميزان خواب و كيفيت آن در نوزادان بر زندگي تمام افراد خانواده تاثيرگذار است البته ميزان خواب كودك با توجه به عوامل مختلف از جمله سن كودك تغيير مي‌كند.
سوالاتي نظير نوزاد به چه مقدار خواب نياز دارد و كدام روش خواب براي نوزادان مناسب است، سوالات رايج هر پدر و مادري است كه تازه صاحب فرزند شده‌اند. به عنوان والديني كه وظيفه نگهداري از كودك در منزل را بر عهده داريد بايد اطلاعات خود را درباره خواب نوزاد افزايش دهيد و به اهميت خواب منظم براي كودك پي ببريد.
هر كودكي الگوي خواب مختص خود را دارد و ميزان خواب مورد نياز او در هر سني متفاوت است. در ادامه مقاله خواب كودك را در چهار بازه زماني بدو تولد، يك تا سه ماهگي، چهار تا هفت ماهگي و هشت تا دوازده ماهگي بررسي مي‌كنيم.

ميزان خواب كودك

 

نوزاد در بدو تولد

نوزاد تازه متولدشده به دليل حجم كوچك معده و ضعف دستگاه گوارش مرتب براي خوردن شير مادر يا شير خشك بيدار مي‌شود. نوزاد در اين سن تفاوت روز و شب را متوجه نمي‌شود و تمايل دارد در كل ساعات شبانه‌روز بخوابد.
به طور معمول نوزاد در بدو تولد بايد در شبانه‌روز 14 تا 17 ساعت خواب باشد. ممكن است بعضي نوزادان حتي 18 تا 19 ساعت در روز بخوابند. معمولا نوزادان هر دو ساعت يك بار براي خوردن شير بيدار مي‌شوند.
اگر نوزادي عادت به خواب طولاني دارد والدين بايد بعد از سه تا چهار ساعت او را براي شير خوردن بيدار كنند تا وزن كودك كاهش پيدا نكند.
معمولا ماه اول تولد نوزاد براي والدين دوران سختي است زيرا مرتب بايد براي تعويض پوشك و تغذيه كودك بيدار شوند و گاهي ممكن است اصلا نتوانند در طول شب بخوابند. بسياري از نوزادان تازه متولدشده به دليل نفخ بي‌قراري مي‌كنند. بهتر است والدين صبور باشند و براي آرام كردن نوزاد خود، آن را در آغوش بگيرند و لالايي برايش بخوانند.

نوزاد يك تا سه ماهه

كم كم ميزان خواب نوزاد در طول شب افزايش پيدا مي‌كند و دفعات كمتري براي خوردن شير بيدار مي‌شود. در بازه زماني يك تا سه ماهگي به طور متوسط 5 تا 6 ساعت ميزان خواب شبانه كودك در نظر گرفته مي‌شود. معمولا در اين سن نوزادان در روز بيشتر بيدار هستند و به محيط اطرافشان توجه مي‌كنند در نتيجه در طول روز خسته شده و شب بهتر مي‌خوابند.
نوزادان تا سه ماهگي بايد حدود 14 تا 17 ساعت در طول شبانه‌روز بخوابند.
اگر كودك خود را به تكان دادن براي خوابيدن عادت داده باشيد ممكن است هر بار كه در طول شب بيدار شود نياز به تكان دادن داشته باشد تا مجددا بخوابد. سعي كنيد فضاي اتاقي را كه كودك در آن مي‌خوابد آرام و كم‌نور كنيد تا او بتواند به راحتي و با آرامش بخوابد.

نوزاد چهار تا هفت ماهه

خواب نوزاد در اين سن به طور نسبي نظم مي‌گيرد. اكثر نوزادان در اين بازه زماني 12 تا 15 ساعت در طول شبانه‌روز مي‌خوابند. اين ميزان ساعت خواب شامل خواب طولاني شبانه و حداقل دو چرت روزانه است. در طول شش ماهه اول زندگي نوزادان 9 ساعت خواب شبانه يا بيشتر كفايت مي‌كند. معمولا كودك در وقفه‌هاي كوتاهي به دليل بي‌قراري يا براي خوردن شير بيدار مي‌شود.
براي بهتر خوابيدن كودك مي‌توان آن را حمام كرد و پس از آن با لالايي و خواندن كتاب او را خواباند. يكي از مشكلات نوزادان شش ماهه تا يك ساله اضطراب جدايي است كه باعث مي‌شود كودك در اواسط شب با گريه بيدار شود. بايد كودك را در آغوش گرفت و به او زمان داد تا آرام شود.

نوزاد هشت ماهه تا يك ساله

اختلال خواب نوزاد در اين دوره نيز به دليل اضطراب جدايي همچنان وجود دارد. اكثر نوزادان در اين سن 9 تا 12 ساعت خواب شبانه دارند و در كل بايد 12 تا 15 ساعت در طول شبانه‌روز بخوابند. معمولا نوزادان اين گروه دو بار در روز چرت كوتاه مي‌زنند. البته همانطور كه قبلا اشاره شد ميزان خواب كودكان با يكديگر متفاوت است و ممكن است دو نوزاد هم‌سن ساعات خواب بسيار مختلفي داشته باشند.
بهتر است كودك تا يك سالگي و يا حداقل تا شش ماهگي در اتاق والدين ولي در بستري جدا بخوابد تا دوره ابتلا به سندرم مرگ ناگهاني نوزاد بگذرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.