نگهداري از سالمند مبتلا به آلزايمر

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

نگهداري از سالمند مبتلا به آلزايمر

۱۳ بازديد

نگهداري از سالمند مبتلا به آلزايمر چالش‌ها و مشكلات خاص خود را دارد. اين سالمندان از نظر ذهني و در موارد حاد از نظر وضعيت جسمي، شرايط كاملا متفاوتي با ساير سالمندان دارند. بنابراين نيازمند مراقبت‌هاي ويژه و رفتار خاص خود هستند. اگر شما نيز در خانه خود يك سالمند مبتلا به آلزايمر داريد؛ و قصد داريد شخصا از او پرستاري و مراقبت كنيد؛ بهتر است براي انجام درست اين كار برنامه دقيق‌تري داشته باشيد. براي نگهداري از سالمند در منزل بايد با ويژگي‌هاي اصلي بيماري آلزايمر آشنا شويد؛ و سپس بنا بر اين ويژگي‌ها، بتوانيد روش و رفتار مناسبي براي انجام امور اين فرد در نظر بگيريد. براي اطلاعات بيشتر با ادامه اين نوشته وب‌سايت سپيد گستر همراه ما باشيد.

نگهداري از سالمند مبتلا به آلزايمر

مهم‌ترين ويژگي‌هاي بيماري آلزايمر

آلزايمر يك بيماري پيش‌رونده است. اين مسئله به اين معناست كه اين بيماري در ابتدا بسيار ضعيف و جزئي بوده، اما به مرور توسعه يافته و جدي و جدي‌تر مي‌شود. معمولا افراد در سنين پيري دچار بيماري آلزايمر مي‌شوند. نشانه‌هاي اوليه اين بيماري، فراموشي‌هاي كوچك است؛ اما هرچه از زمان آن مي‌گذرد تعدد، توالي و شدت اين فراموشي‌هاي ذهني بيشتر مي‌شود.
به عنوان مثال در ابتدا بيمار ممكن است يك شماره تلفن هميشگي را فراموش كند؛ اما در نسخه‌هاي شديدتر ممكن است حتي نام خود را فراموش كرده و يا قادر به تشخيص زمان و مكان نباشد. شدت اين بيماري گاهي چنان زياد مي‌شود كه متاسفانه بيمار حتي مسائل شخصي مثل اجابت مزاج را نيز فراموش مي‌كند.
نكته ديگر درباره بيماري آلزايمر اين است كه درمان كاملي ندارد. البته داروها و درمان‌هاي موجود مي‌توانند سرعت رشد بيماري را كاهش داده و آن را تا حدودي كنترل كنند. همين موضوع هم دست‌آورد كمي نيست. بنابراين در صورت ايجاد نشانه‌هاي اوليه بيماري، بهتر است هرچه زودتر سالمند مبتلا به آلزايمر را وارد فرآيند درمان كنيد؛ اين كار هم موجب بالا رفتن كيفيت زندگي فرد بيمار و هم همراهان او خواهد شد.

مراقبت از سالمند مبتلا به آلزايمر

اين كار سختي‌هاي خاص خود را دارد. پس شايد اولين توصيه به پرستار چنين فردي، داشتن صبوري است. اگر شما به اندازه كافي صبور نباشيد؛ احتمالا خيلي زود از شرايط موجود خسته خواهيد شد. بنابراين صبوري در رفتار و اعمال را هميشه در نظر داشته باشيد. اين افراد معمولا كارهايي غيرمعمول مي‌كنند؛ كه تا جاي ممكن بايد در اين شرايط از آنها مراقبت كرد.
همچنين گاهي دچار بداخلاقي و بدرفتاري مي‌شوند. در اين شرايط بايد در درجه اول بدانيد كه اين مسئله عمدي نيست و بنابراين با آنها ترش رويي نكنيد. در ثاني توجه كنيد كه در برابر اين رفتارها و خواسته‌هاي غيرمنطقي، بهترين روش بي‌اعتنايي است. البته منظور بي‌احترامي به اين افراد نيست. اما تجربه ثابت كرده است كه اين روش موجب مي‌شود به مرور اين خواسته‌ها و رفتارها كاهش يابد. در مقابل بهتر است با صحبت مداوم، يادآوري خاطرات و تشويق كردن سالمند مبتلا، شرايط او را بهبود دهيد.
نكته ديگر نظم در انجام امور روزانه است. وجود نظم در امور روزانه به بهبود رفتار سالمند مبتلا به آلزايمر كمك مي‌كند. به عنوان مثال بايد ساعات دقيقي را براي خواب، بيماري، صرف نهار، حمام كردن و… در نظر بگيريد. اين ساعات دقيق كمك مي‌كند بيمار شما راحت‌تر بتواند موارد ضروري را به ياد آورده و در نهايت رفتار بهتري داشته باشيد.
اما آخرين نكته توجه به خودتان و هماهنگي كامل افراد خانواده است. در واقع اگر بجز شما و فرد سالمند، افراد ديگري نيز در خانه با شما زندگي مي‌كنند؛ بهتر است آنها نيز در مسير نگهداري از سالمند با شما در هماهنگي كامل باشند. حقيقت آن است كه نگهداري از چنين سالمندي نيازمند ياري و همكاري همه افراد خانواده است. در نهايت گاهي خود را از اين فضا دور كرده و استراحت كنيد؛ تا بتوانيد پس از بازيابي انرژي از دست رفته، با انرژي و شرايط بهتري كار را ادامه دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.