نگهداري از كودكان معلول جسمي و حركتي در منزل

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

نگهداري از كودكان معلول جسمي و حركتي در منزل

۲۰ بازديد

نگهداري از كودكان معلول جسمي

نگهداري از كودكان معلول جسمي و حركتي در منزل داراي پيچيدگي‌هاي خاصي است. اين كودكان، همان شور و شوق كودكانه را دارند؛ اما محدوديت‌هاي جسمي به آنها اجازه فعاليت‌هاي معمول را نمي‌دهد. معلوليت‌هاي جسمي يا حركتي بسيار متفاوت هستند. از محدوديت‌هاي حركتي در دست و پا، تا نابينايي و ناشنوايي، همگي از جمله مواردي است كه ممكن است كودكان از بدو تولد و يا بر اثر حادثه با آن درگير شوند. طبيعتا اين كودكان شرايط ويژه و خاصي داشته و پرستاري از آنها در منزل كاري دشوارتر و البته حساس‌تر است. در اين نوشته وب‌سايت خدمات پرستاري سپيد گستر، چند نكته مهم را در زمينه معلوليت‌هاي جسمي حركتي، به‌طور خلاصه مطرح مي‌كنيم.

 

نكات نگهداري از كودكان معلول جسمي

كودكان دچار معلوليت‌هاي جسمي حركتي، معمولا داراي نقص در يكي از اندام‌هاي حركتي اصلي، يعني دست يا پا هستند. همچنين اين معلوليت‌ها داراي طيف گسترده‌اي از نظر شدت ناتواني ايجاد شده هستند.
 پرستار كودك در منزل در نگهداري از اين كودكان بايد نكات زيادي را در نظر بگيرد. نكاتي كه باعث افزايش كيفيت زندگي فرد در حال و آينده خواهد شد.
اولين نكته استفاده تمام و كمال از كودك در انجام امور شخصي است. هر كودك معلولي با هر سطح از ناتواني، در نهايت قادر است درصد مشخصي از فعاليت‌هاي شخصي خود را انجام دهد. اين روش تربيتي اجازه مي‌دهد تا كودك رشد و نمو بهتري داشته باشد؛ به مرور توانايي‌هاي خود را گسترش دهد؛ و در نهايت از اعتماد به نفس بالاتري براي انجام امور خود برخوردار باشد.
فراموش نكنيد كه هر كودك معلولي روزي تبديل به نوجوان، جوان، بزرگسال و در نهايت سالمند خواهد شد. مراقبت و نگهداري از اين كودكان نمي‌تواند فرآيندي هميشگي باشد؛ و اگر باشد نيز بايد روز به روز از ميزان آن كاسته شود. بنابراين بسيار مهم است كه فرد معلول، تا حد توان از پس مسائل شخصي خود برآيد.
اين وظيفه پرستار كودك است كه در اين راه قدم برداشته و با صبوري و حوصله زياد، به آموزش كودك در حين مراقبت از او بپردازد.
اين كودكان به نسبت ساير كودكان تحرك كمتري داشته و در معرض آلودگي‌هاي خاصي هستند. بنابراين بهداشت شخصي كودك بسيار مهم بوده و باعث سلامت بيشتر و احساس رواني بهتر آنها خواهد شد. حمام مرتب، شستشوي دست و صورت، مسواك زدن و… از جمله اين موارد است كه پرستار كودك بايد به‌طور منظم پيگير انجام آنها باشد.
تغذيه كودك معلول جسمي حركتي، از ديگر نكات مهمي است كه بايد به آن توجه شود. در زمينه تغذيه علاوه بر نوع مواد غذايي، شكل سرو كردن غذا براي اين كودكان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. همان‌طور كه گفته شد، درصد ناتواني اين كودكان بسيار متفاوت است؛ اما اگر كودك مدنظر شما در زمينه در دست گرفتن قاشق و خوردن غذا به‌صورت شخصي مشكل دارد؛ بايد توجه بيشتري در اين زمينه داشته باشيد.
خوشبختانه وسايل كمكي خاصي براي بهتر شدن شرايط غذا خوردن اين كودكان فراهم شده است؛ كه استفاده از آنها توصيه مي‌شود. از جمله اين وسايل مي‌توان به صندلي مخصوص و ظروف و قاشق‌هاي مخصوص اشاره كرد، كه استفاده و كنترل آنها ساده‌تر است.
آخرين موضوع در زمينه نگهداري از كودك معلول جسمي حركتي، حفظ شخصيت كودك، توجه به روابط انساني او و كمك به او براي ايجاد ارتباط با ساير افراد است. متاسفانه اين كودكان به دليل تفاوت‌ها و محدوديت‌هايي كه دارند؛ از اعتماد به نفس كمي برخوردار بوده و توانايي برقراري ارتباط درست و سازنده را با ديگران ندارند. آموزش پذيرش اين تفاوت‌ها، تاكيد روي توانايي‌هاي ديگر و آموزش روش‌هاي برقراري ارتباط، از جمله مواردي است كه زندگي و آينده اين افراد را مي‌تواند تحت تاثير مثبت قرار دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.