زخم بستر در سالمندان و مراقبت‌هاي آن

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

زخم بستر در سالمندان و مراقبت‌هاي آن

۲۱ بازديد

زخم بستر در سالمندان يكي از اتفاقات بدي است كه ممكن است سلامت سالمند شما را تهديد كند. متاسفانه با افزايش سن و رسيدن به دوران كهولت، شانس مبتلا شدن به مشكلات و بيماري‌هاي گوناگون افزايش مي‌يابد. سالمندان كهنسال، معمولا به دليل مشكلات جسمي گوناگون، بيش از ساير افراد در معرض ابتلا به بيماري‌ها هستند؛ و در صورت ابتلا نيز، مسير سخت‌تري براي درمان و بهبودي پيش رو دارند. يكي از مشكلات متداول در سالمنداني كه به هر دليل مدت زيادي را در بستر مي‌گذرانند، زخم بستر است. اگر مي‌خواهيد درباره زخم بستر و نگهداري از سالمند در منزل كه دچار بيماري زخم بستر ميباشد، بيشتر بدانيد؛ با اين نوشته وب‌سايت سپيد گستر همراه ما باشيد.

 

زخم بستر در سالمندان

زخم بستر چيست؟

زخم بستر همان‌طور كه از نامش پيداست؛ به دليل قرار گرفتن طولاني مدت در بستر شكل مي‌گيرد. به همين دليل نيز معمولا سالمندان ناتوان جسمي، بيش از سايرين در معرض ابتلا به آن هستند.
وقتي فرد مدت طولاني در بستر قرار مي‌گيرد، به بخشي از لايه‌هاي پوست كه در مناطق تحت فشار بدن و بستر هستند، فشار وارد مي‌كنند. اين فشار ممتد موجب مرگ سلول‌هاي پوستي و آسيب ديدن آنها در اين ناحيه مي‌شود. به عنوان مثال يكي از بخش‌هاي بدن كه بيش از ساير بخش‌ها درگير اين وضعيت مي‌شوند. بخش كناري استخوان لگن است. پوست اين قسمت به دليل به پهلو خوابيدن بيمار، تحت فشار استخوان لگن و وزن بيمار و همچنين كف بستر، دچار مشكل مي‌شود. در واقع اين فشار ممتد موجب كاهش و در نهايت قطع جريان خون در رگ‌ها و بافت‌هاي اين بخش از پوست شده و در نهايت موجب مرگ سلولي آن مي‌شوند.
در اين وضعيت محل آسيب ديده بيش از هميشه در معرض انواع عفونت‌ها قرار مي‌گيرد؛ كه در نهايت خود را به شكل يك زخم نشان مي‌دهد.

مراقبت‌هاي زخم بستر در سالمندان

نكات زيادي در زمينه مراقبت و بهبود زخم بستر در سالمندان وجود دارد؛ اما شايد مهم‌ترين نكات در اين زمينه مرتبط به موارد پيشگيرانه باشد. واقعيت اين است كه جلوگيري از زخم بستر، بسيار ساده‌تر از درمان زخم ايجاد شده است.
بنابراين در ابتدا به مهم‌ترين اصل در پيشگيري از زخم بستر اشاره مي‌كنيم؛ و آن هم چيزي نيست جز حركت دادن و چرخ منظم بدن بيمار در ساعات شبانه روز. در واقع افراد سالم معمولا به‌صورت ارادي و در بستر، در طول شب چندين بار پهلو به پهلو شده و موقعيت خواب خود را تغيير مي‌دهند. همچنين اين افراد در طول روز به فعاليت پرداخته و بدن آنها تحت فشار بستر قرار نمي‌گيرد.
اين مسئله متاسفانه براي بيماران دچار مشكلات حركتي متفاوت است. آنها در طول شبانه روز در بستر قرار گرفته و بنابراين در صورتي كه هر چند ساعت يك بار توسط پرستار خود تغيير موقعيت ندهند؛ ممكن است دچار مشكل زخم بستر شوند. بنابراين بهتر است در اين زمينه از پرستار سالمند خود بخواهيد دقت و اهتمام كافي داشته باشد.
اما اگر سالمند شما به هر دليل دچار زخم بستر شد؛ شستشوي منظم زخم و اطراف آن با آب و صابون، خشك كردن كامل زخم شستشو داده شده و پوشاندن آن بسيار مهم است. دقت كنيد كه هنگام خشك كردن بجاي كشيدن حوله روي زخم، زخم را با گذاشتن و برداشتن حوله خشك كنيد. اين كار از آسيب بيشتر به زخم جلوگيري مي‌كند.
همچنين رعايت بهداشت بستر بيمار نيز بسيار مهم است. اين كار هم در زمينه پيشگيري و هم بهبود زخم بستر در سالمندان بسيار موثر است. تعويض منظم ملحفه‌ها و پتوهاي استفاده شده در تخت خواب بيمار، از جمله اصول مهم در اين زمينه است.
در نهايت پانسمان زخم به كمك باندهاي آنتي باكتريال و ضد ميكروبي، در كنترل و كاهش زخم بستر بسيار موثر است. اين پانسمان ها به خوبي ميكروب‌ها، ترشحات و قارچ‌هاي ايجاد شده روي زخم را جمع كرده و از گسترش عفونت جلوگيري مي‌كنند. البته فراموش نكنيد كه پانسمان اين زخم‌ها بايد خيلي زود و به‌صورت مرتب تعويض شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.