چند توصيه مهم در پرستاري از كودك مبتلا به صرع

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

چند توصيه مهم در پرستاري از كودك مبتلا به صرع

۳۵ بازديد

اگرچه كودكان مبتلا به صرع از نظر توانايي‌هاي جسمي و ذهني هيچ تفاوتي با ساير كودكان ندارند؛ اما نگهداري و پرستاري از آنها ملزم به رعايت نكاتي اختصاصي است. نكاتي كه در مورد اين كودكان بايد با دقت و حساسيت بيشتري مورد توجه قرار گرفته و رسيدگي شود. در اين نوشته وب‌سايت سپيد گستر مي‌خواهيم درباره پرستاري از كودك مبتلا به صرع چند نكته مهم و موثر را مرور كنيم. اگر شما هم به عنوان پرستار يا والدين چنين كودكي داراي مسئوليت هستيد؛ پيشنهاد مي‌كنيم تا انتهاي اين نوشته همراه ما باشيد.

 

حمله صرع و اقدامات لازم هنگام وقوع

حملات صرع در قالب تشنج كودك رخ مي‌دهد. ويژگي بارز اين حملات غير قابل پيشبيني بودن آنها است. به اين معنا كه به عنوان پرستار كودك مبتلا به صرع، بايد در هر شرايطي انتظار رخ دادن اين مسئله را داشته باشيد. مهم نيست كه تعداد دفعات وقوع حملات در كودك شما به چه ميزان است؛ چرا كه هر حمله نيازمند توجه و كنترل است.
در اين زمينه توصيه‌هاي بسياري وجود دارد. همچنين شدت حملات در بيماران مختلف متفاوت است. با اين وجود اصلي‌ترين و مفيدترين كار خواباندن كودك به پهلو و قرار دادن سر هم‌سطح يا پايين‌تر از بدن است. اين كار باعث مي‌شود مسير تنفسي كودك هنگام وقوع تشنج باز باشد و بيمار به‌راحتي نفس بكشد. گاهي شنيده مي‌شود كه بهتر است بين دندان‌هاي بيمار جسمي خارجي قرار داده شود؛ تا از گاز گرفته شدن زبان توسط دندان‌ها جلوگيري گردد. در اين زمينه به اين نكته توجه كنيد كه اولا اين كار يك كار حرفه‌اي و دقيق است و اگر روش درست اجراي آن را نمي‌دانيد بهتر است آن را انجام ندهيد. چرا كه ممكن است با بستن مسير تنفسي شرايط بيمار را بدتر كند. ثانيا قطع زبان توسط دندان‌ها، يكي از اتفاقات نادر در اين حملات است.
حمله صرع معمولا كمتر از يك دقيقه ادامه دارد؛ و پس از آن كودك آرام شده و به دليل انرژي از دست رفته نيازمند استراحت و شايد خواب باشد. از سويي توجه كنيم كه حملات طولاني‌تر خطرناك است و بايد سريعا به اورژانس اطلاع دهيد.

پرستاري از كودك مبتلا به صرع

وضعيت دارويي كودك مبتلا به صرع

حملات صرع به‌طور معمول در بيمار پس از مدت مشخص و البته طولاني درمان، كاملا كنترل مي‌شود. اما توجه داشته باشيد كه كودك مبتلا به صرع معمولا در ابتداي مراحل شناسايي بيماري است. بنابراين به احتمال بالا بيماري هنوز در كودك كاملا كنترل نشده است. اين وضعيت اهميت مصرف به موقع و منظم داروها را دو چندان مي‌كند.
نظم در پيگيري مراحل درمان و مصرف داروها، نه‌تنها موجب سرعت بخشيدن به فرآيند كنترل بيماري مي‌شود؛ بلكه احتمالا وقوع حملات ناگهاني را كاهش مي‌دهد. بنابراين بسيار مهم است كه در پرستاري از كودك مبتلا به صرع به اين موضوع توجه داشته باشيد.

رژيم غذايي كودك مبتلا به صرع

درباره رژيم‌هاي غذايي افراد مبتلا به اين بيماري، موارد بسياري مطرح شده است؛ كه رعايت آنها مي‌تواند در بهبود وضعيت فرد موثر باشد. اما فارغ از نوع مواد غذايي مصرفي، يك نكته بسيار مهم درباره اين بيماران، عدم تحمل گرسنگي است. در واقع بيماران مبتلا به صرع (به‌خصوص كودكان) در مقابله با گرسنگي ناتوان‌تر بوده و ضعف ناشي از گرسنگي مي‌تواند موجب افزايش احتمال وقوع حملات شود.
با توجه به نكته گفته شده توصيه مي‌كنيم وعده‌هايي غذايي منظمي را براي كودك تدارك ديده و به اين موضوع توجه كافي داشته باشيد. البته دقت كنيد كه اين مسئله نبايد منجر به پرخوري و رژيم نامناسب در كودك شود.

رفتار با كودكان مبتلا به صرع

بيماري صرع مي‌تواند از نظر روحي و رواني روي كودك شما تاثير بگذارد. طبيعتا هيچ فردي از اينكه دچار حالات تشنج شود، خوشحال نيست. اين مسئله شامل كودكان نيز مي‌شود.
همچنين از گذشته اين مسئله مطرح بوده كه افراد مبتلا به صرع به نسبت ساير افراد، زودرنج‌تر و حساس‌تر هستند. البته درباره اين مسئله داده علمي خاصي وجود ندارد. شايد هم اين موضوع به دليل نوع نگاه متفاوت جامعه به بيماران مصروع در گذشته باز مي‌گردد.
به هر طريق به عنوان آخرين توصيه براي پرستاري از كودك مبتلا به صرع پيشنهاد مي‌كنيم به اين موضوع توجه كرده و با صبوري، نرمش و ملاطفت بيشتري با آنها رفتار كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.