مقابله با سالمندان عصباني

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

مقابله با سالمندان عصباني

۱۵ بازديد

هر مراقب با تجربه يا پرستار سالمند مي داند كه سالمندان روزهاي خوب و بد خود را دارند. نوسانات خلقي ناشي از نارضايتي، كاهش سلامتي، استرس، درد و از دست دادن شان و منزلت، باعث مي شود به آساني افراد خانواده و يا پرستار خود را در حضور ديگران آزار دهند. مراقبت از سالمند در منزل در چنين شرايطي مي تواند وظيفه اي خطير و گاهي سخت باشد كه نياز به صبر و حوصله و تجربه بالا دارد.

با در نظر گرفتن احساسات سالمند و فشار هاي عاطفي و عصبي آنها، بيشتر مي توان با صبر و همدلي روزهاي بد را تحمل كرد و در كنار سالمند بود. در اين جا مي توانيد چند مرحله ساده كه به شما آموزش مي دهد در مقابله با عصبانيت سالمند چگونه بخورد كنيد را مطالعه كنيد تا وقتي به عنوان مراقب سالمند و پرستار سالمند مشغول به كار هستيد به حفظ سلامت خود كمك نماييد.

آشفتگي احساسي در سالمندان

ويژگيهاي نامطلوب شخصيت ما نيز همانند خود ما رشد مي كنند، بنابراين در دوران سالمندي تمام ويژگيهاي منفي دوران جواني با شدتي بيشتر بروز مي نمايد. براي مثال فردي كه در دوره جواني به آساني عصباني ميشود در دوره سالخوردگي با ميزان بيشتري عصبي مي شود. هدف اين خشونت هاي رفتاري و كلامي معمولا مراقب يا پرستار سالمند مي باشد. توجه به اين قضيه كه علاوه بر آلزايمر و زوال عقل ريشه بسياري از ناملايمتي هاي رفتاري سالمندان در كودكي و جواني آنها مي باشد، نحوه برخورد مراقب را تغيير مي دهد.

 

پرستار سالمند

چگونگي مقابله با خشم

اولين قدم براي مقابله با اين مشكل اين است كه نبايد احساسات منفي و رفتار مرتبط با آن را خصومت شخصي قلمداد كنيم. درد و بيماري موجب مي شود سالمند به شيوه اي نا مطلوب عمل كند و همين مي تواند بهانه اي شود كه مراقب از وظايف خود كوتاهي كند.

بهترين راه براي كاهش تنش ها ارتباط برقرار كردن با سالمند است. معمولا افراد مي توانند با دوستان و كودكان خود را جع به موضوعات مختلف صحبت كنند ولي براي ارتباط برقرار كردن با سالمندان دچار مشكل مي شوند. يك ارتباط مثبت با سالمندان مي تواند بسياري از رفتارهاي نامناسب را كاهش دهد. بايد با او صحبت كنيد. صحبت كردن راجع به دغدغه ها و مشكلات و نيازهاي سالمند مي تواند از استرس هاي او بكاهد.

زيان خشونت آميز

زبان خشونت آميز مي تواند يك مسئله پيچيده تر باشد. به خصوص زماني كه مخاطب مراقب باشد كه نسبتي با سالمند ندارد و يا وقتي پاي كودكان در ميان باشد. اين ناهنجاري ها معمولا ناشي از زوال عقل و آلزايمر مي باشد. با توجه به اينكه درمان خاصي براي اين مشكل وجود ندار، شايد بهترين كار اين باشد كه حواس خود را پرت كنيد. هنگامي كه سالمند شروع به فحاشي مي كند، سعي كنيد به مسائل ديگري ذهن خود را معطوف كنيد.

هذيان گفتن ها

سالمندي كه از او مراقبت مي كنيد ممكن است مبتلا به اختلال هذيان گويي باشد. سالمندان به دليل توهم هاي شديد از اختلالات رواني رنج مي برند كه اين موضوع مي تواند براي شما غير قابل تحمل شود. در اين زمينه حتما با پزشك مشورت كنيد و در مورد مصرف داروها دقت زيادي كنيد. اين داروها به هيچ وجه نبايد تغيير كنند. پارانوئيد نتيجه بيماري آلزايمر مي باشد.

در اين موارد بهترين راه براي حل مشكل پارانوئيدي اين است كه سعي كنيد آرامش خود را حفظ كنيد و اعتماد به نفس خود را تقويت نماييد. شما به طور كلي نمي توانيد به سالمند خود ثابت كنيد چيزي را كه تجربه كرده است واقعي نيست و او دچار توهم شده است، بنابراين از بحث هاي بي نتيجه پرهيز كنيد كه موجب ناراحتي و عصبانيت سالمند مي شود.

در هر صورت اگر احساس مي كنيد سالمند از شما سوء استفاده مي كند و يا ممكن است در معرض آسيب فيزيكي قرار بگيريد حتما از مشورت يك مشاور خبره در اين زمينه بهره ببريد و از او كمك  بخواهيد، به ياد داشته باشيد هر چه بيشتر مهارت كسب كنيد، محيط امن تر و شادتري را براي خود و سالمند تحت مراقبت خود فراهم خواهيد كرد و براي نگهداري از سالمند در منزل از ما كمك بخواهيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.