اصول نگهداري از بيمار در منزل

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

اصول نگهداري از بيمار در منزل

۱۳ بازديد

تكنولوژي مراقبت از بيماران به طرز فزاينده اي پيچيده شده است. اين امر موجب شده است شيوه پرستاري در سالهاي اخير متحول شود. قبل از استفاده گسترده از فن آوري هاي پزشكي، پرستاران براي اطلاع از وضعيت بيمار بر حواس خود و بيمار تكيه مي كردند ولي امروزه دستگاه هاي پيشرفته و تجهيزات پزشكي قابل استفاده در منزل و پرتابل، كوچكترين تغييرات فيزيكي در بدن بيمار را گزارش مي دهد.

براي مثال پيش از استفاده از پالس اكسيمتر، پرستار از تغييرات رنگ پوست و تغييرات ظريف در وضعيت ذهني بيمار به ميزان اكسيژن دريافتي بيمار پي مي بردند كه طبيعتا اين امر با احتمال خطاي زيادي صورت مي گرفت. و در مواقعي به دليل تشخيص دير هنگام پرستار، موجب از بين رفتن بيمار مي گرديد. اما اكنون با وجود پالس اكسيمتر پرستار قبل از بروز علائم ظاهري قادر به تشخيص كاهش اكسيژن خواهند بود تا به سرعت اقدامات لازم صورت گيرد.

هدف از نگهداري از بيمار، بهبود وضعيت جسماني و يا حفظ شرايط موجود است. بيماران پس از طي دوره درمان در بيمارستان احتياج به يك دوره مراقبت در منزل نيز دارند و بر اساس نياز بيمار مي بايست يك پرستار، بهيار، كمك بهيار و يا مراقب معمولي وظيفه مراقبت از بيمار در منزل را به عهده بگيرد.

ارائه خدمات مراقبتي بايد هماهنگ باشد، اگر از دو يا چند پرستار بيمار استفاده مي شود بايد تمامي پرستار ها از وضعيت بيمار آگاهي داشته باشند و با هماهنگي نسبت به دادن دارو ها و … اقدام كنند.

همچنين پرستار بيمار بايد به طور منظم با پزشك در ارتباط باشد و در صورت مشاهده هر اتفاق غير طبيعي حتما مورد را به اطلاع خانواده و پزشك برساند.

پرستار بايد به تمامي نياز هاي بيمار توجه كند، نيازهايي مانند تخت مورد نياز، صندلي حمام و واكر و تمامي تجهيزاتي كه بيمار را نيازمند بستري در بيمارستان ننمايد و حداكثر استقلال را براي وي فراهم آورد.

همانطور كه بايد به وضعيت جسمي بيمار توجه شود، بايد به نيازهاي روحي وي نيز توجه شود. بيمار بايد در طول روز با خانواده و دوستان تعامل داشته باشد و در صورت امكان ساعاتي را در بيرون از فضاي خانه بگذراند.

وضعيت بهداشتي بيمار بسيار حائز اهميت مي باشد.
پرستار بايد هر روز مرتب و تميز در منزل بيمار و مراقبت از بيمار در منزل حضور يابد و بيمار را نيز مرتب و تميز نگه دارد. تعويض هر روزه وي و استحمام مرتب در بهبود بيماري تاثير دارد.

همچنين رعايت نكاتي كه مانع انتقال و سرايت بيماري به پرستار مي شود نيز بسيار مهم مي باشد كه به فراخور بيماري بايد رعايت گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.