مسئوليت ها و وظايف پرستار كودك

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

مسئوليت ها و وظايف پرستار كودك

۱۷ بازديد

انتخاب يك پرستار كودك مناسب يكي از موضوعات چالش برانگيز براي خانواده هاست. پرستار كودك بايد فردي با تجربه و با حوصله و قابل اطمينان باشد. همچنين بايد آموزش هاي لازم را جهت نگهداري از كودك در منزل ديده باشد تا بتواند نقش موثري در مراقبت و پرستاري از كودك داشته باشد.

 
ايمني


ايمني كودك بايد در اولويت باشد.
پدر و مادر هميشه نگران اين مسئله هستند كه آيا كودك در شرايط ايمن مراقبت مي شود يا خير. بنابراين مهمترين وظيفه پرستار اين است كه كودك را از آسيب هاي فيزيكي محافظت نمايد.
پرستار بايد هم در خانه هم در محسط بيرون حواسش به آسيب هاي احتمالي به كودك باشد. اسباب بازي هاي خطرناك، زمين بازي، وجود استخر در حياط يا پارك بازي، دوچرخه و بسياري از وسايل ديگر ميتواند در صورت بي احتياطي پرستار خطرساز باشند.
اسباب بازي ها بعد از پايان بازي بايد بايد سر جايشان مرتب شوند تا از بروز حادثه جلوگيري شود. همچنين پرستار كودك بايد مراقب ارتباط كودك با غريبه ها باشد.

 

پرستار سالمند


امور منزل


يك پرستار كودك بايد تمامي امور مربوط به منزل را انجام دهد. كارهايي مانند تميز كردن خانه، جارو كردن، گردگيري، پختن غذا و شستن ظروف، مرتب كردن اتاق كودك، جمع اوري اسباب بازي ها و .. همگي به عهده پرستار مي باشد.


كمك هاي اوليه


پرستار كودك بايد تا حدي كمك هاي اوليه را بلد باشد. پدر و مادر بايد با خيال راحت كودكشان كنار او بگذارند. در مواردي كه نياز به پانسمان و شستشوي زخم شد، پرستار بايد توانايي انجام اين كار را داشته باشد. يا اگر كودك دچار سوختگي سطحي، بريدن قسمتي از انگشت شد پرستار بايد بتواند اقدامات اوليه را انجام دهد. او همچنين بايد وضعيت پزشكي كودك را بداند و شماره هاي اضطراري را داشته باشد تا در مواقع ضروري از آنها استفاده كند. شماره هايي مانند آتش نشاني، پليس، امبولانس و …


فعاليت هاي خلاقانه


يك پرستار كودك بايد بتواند فعاليت هايي جهت ارتقا سطح هوشيو خلاقيت كودك داشته باشد. بايد براي تمام زمانهايي كه با كودك سرو كار دارد، برنامه ريزي كند. چه در داخل خانه و چه در بيرون منزل فعاليت هايي كه خلاقيت كودك را ارتقا دهد مي تواند به بهبود رابطه پرستار و كودك كمك كند. هر چقدر ميزان تعاملات بيشتر باشد، رابطه ي عميق تري ميان كودك و پرستار شكل مي گيرد كه اين امر در نهايت هم به نفع كودك بوده و هم به نفع پرستار مي باشد.


تغذيه كودكان


يكي از امور مهم در مورد مراقبت از كودك، توجه به تغذيه او مي باشد. پرستار كودك بايد با مشاوره با والدين تمامي نيازهاي تغذيه اي كودك را در برنامه غذايي وي بگنجاند. همچنين پرستار بايد روشهاي درست نگهداري از مواد غذايي و نحوه تركيب آنها را بلد باشد. استفاده درست از مواد غذايي مي تواند نقش موثري در رشد جسماني كودك داشته باشد. توجه به عادات غذايي خانواده در كنار رعايت اصول بهداشتي و پزشكي از وظايف پرستار در منزل مي باشد.


ليست مسئوليت هاي پرستار كودك:


1- پرورش و مراقبت از كودكان در منزل كارفرما
2- آماده سازي مواد غذايي موردنياز براي كودكان و غذاهاي مورد نياز نوزادان مانند حريره بادام و سوپ هاي مخصوص
3- تعويض پوشك نوزاد
4- رسيدگي به امور درسي كودكان مانند ديكته گفتن وكمك براي انجام تكاليف درسي
5- مشاركت در فعاليت هاي تفريحي و ورزشي، درست كردن كاردستي، آموزش صنايع دستي، بازي هاي فكري و …
6- تربيت كودك با روشهاي مورد نظر والدين و تحت نظر آنها
7- نگهداري محيط خانه به صورت ايمن و تميز و مرتب
8- مرور رفتار هاي كودك و ارائه گزارش روزانه به والدين
9- انجام امور خانه داري و نگهداري از كودك در منزل
10- توجه به زمان استراحت كودك و توجه به ميان وعده ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.