نكات پرستاري از سالمندان مبتلا به ديابت

مركز مشاوره و پرستاري سپيدگستر ارائه دهنده خدمات پزشكي، پرستاري و درماني

جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

نكات پرستاري از سالمندان مبتلا به ديابت

۱۲ بازديد

نگهداري از سالمند در منزل

انسولين به بدن ما كمك مي‌كند تا گلوكز را به انرژي تبديل كند. وقتي دچار ديابت هستيد، بدن شما در ايجاد يا استفاده از انسولين دچار مشكل شده؛ بنابراين موجب بالا رفتن سطح قند خون مي‌شود. افزايش قند خون مي‌تواند موجب علايمي مانند خستگي، تشنگي يا گرسنگي، كاهش وزن، تاري ديد، بهبود دير هنگام زخم‌ها و تكرر ادرار شود. نگهداري از سالمند در منزل كه مبتلا به ديابت مي باشد، پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد. در اين نوشته وب‌سايت سپيد گستر نكاتي را درباره پرستاري از سالمندان مبتلا به ديابت مطرح مي‌كنيم.ديابت نزديك به 25 درصد افراد بالاي 65 سال سن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. سالخوردگان ديابتي در معرض خطر بيشتري در زمينه عوارض تهديدكننده زندگي و بيماري‌هاي عروقي هستند. از جمله افزايش 16 درصدي خطر ابتلا به زوال عقل در افرادي كه در اواسط عمر دچار ديابت شده‌اند، امري اثبات شده است.بنابراين به غير از احساس خستگي و تشنگي، دلايل بيشتري براي جدي گرفتن پرستاري از سالمندان مبتلا به ديابت مطرح است.
ابتلا به ديابت در هر سني مي‌تواند يك چالش باشد. ديابت نوع 1 به طور معمول در دوران كودكي يا زود هنگام تشخيص داده مي‌شود. اما ديابت نوع 2 مي‌تواند در افراد مسن به دلايل مختلفي ايجاد شود. اگر شما اضافه وزن داريد يا از نظر تحرك بدني غيرفعال هستيد؛ همچنين اگر در معرض فشار يا افسردگي قرار داريد؛ به احتمال بيشتري مستعد ابتلا به ديابت نوع 2 هستيد.تشخيص ديابت يك فاجعه نيست. در واقع، ديابت ممكن است حتي برگشت‌پذير باشد. در صورتي كه شما يا يكي از عزيزان شما اخيرا مبتلا به ديابت نوع 2 شده است، در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد.

 

نحوه مديريت و پرستاري از سالمندان مبتلا به ديابت

برنامه غذايي

از آنجا كه غذاهاي مختلف بر روي ميزان گلوكز تاثير مي‌گذارند؛ يك رژيم غذايي مناسب براي پرستاري از سالمندان مبتلا به ديابت اتخاذ كنيد. پرستار سالمند و مراقبين ما در موسسه سپيدگستر برنامه‌هاي غذايي ويژه‌اي براي سالمندان ديابتي تهيه مي‌كنند. از آنجا كه از دست دادن وزن مي‌تواند به كاهش نشانه‌هاي ديابت كمك كند؛ انتخاب يك رژيم غذايي با چربي و قند كم بسيار موثر است.

نظارت منظم

هنگام پرستاري از سالمندان ديابتي بايد ميزان گلوكز خون را به طور منظم اندازه‌گيري كنيد؛ و مطمئن شويد كه فشار خون، سطح كلسترول و ديگر علائم حياتي به طور مرتب آزمايش مي‌شود. اگر مراقبت از بيمار در منزل كه مبتلا به ديابت است را بر عهده داريد، علائم قند خون پايين را بياموزيد. براي برخي از شرايط (مانند زوال عقل) برخي از علائم (مانند سرگيجه) به اشتباه تشخيص داده مي‌شود. پس اگر اين علائم را متوجه شديد؛ ابتدا ميزان قند خون را آزمايش كنيد.

مراقبت از زخم‌ها

نگاهي به برش‌ها، شكاف‌ها و يا ناخن‌هاي شكسته بر روي پاهاي سالمند ديابتي بيندازيد. ديابت مي‌تواند فرآيند بهبود زخم‌ها را كند كند؛ و احتمال ايجاد عفونت را افزايش دهد.

ورزش

حداقل 5 دقيقه فعاليت بدني 5 روز در هفته را براي پرستاري از سالمندان مبتلا به ديابت تجويز كنيد. ورزش منظم مي‌تواند سطح گلوكز را افزايش دهد؛ و همچنين به مديريت وزن كمك كند. يك مراقب يا پرستار سالمند مي‌تواند در فعاليت‌ها و تمرينات سالمنداني كه نياز به كمك دارند، آنها را همراهي كند.

چگونه از ابتلاي به ديابت جلوگيري كنيم؟

حالا وقت آن است كه فعال باشيم. براي جلوگيري يا به تاخير انداختن ديابت، سعي كنيد وزن خود را كاهش دهيد. خوردن غذاي سالم (مقدار كم و كم‌چرب)، نوشيدن آب بيشتر و پرهيز از نوشيدني‌هاي شيرين، موارد ديگري است كه بايد رعايت كنيد. در نهايت انجام مرتب تمرينات ورزشي مي‌تواند در كاهش هرچه بيشتر احتمال ابتلا به ديابت موثر باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.